Bergen – en innovativ «nummer 2» by!

I følge en stor tysk undersøkelse gjort av German Convention Bureau er det “inn” å være «nummer 2 by.» Samtidig viser studiene at en den økende globaliseringen utfordrer møter, kurs og konferanser steder til å bli enda tydeligere arenaer for utveksling av ideer og innovasjon. Samt evne å skille seg ut i en digital hverdag.

Fra "Bergen Genererer muligheter" i Oslo, november 2014.

Fra «Bergen Genererer muligheter» i Oslo, november 2014.

Det har gått to uker siden vi gjennomførte et rimelig innovativt arrangement i Oslo, «Region Bergen genererer muligheter» på Astrup Fearnley. Et arrangement som utfordret oss alle til å tre ut av komfortsonen. Etter mange år i trygge rammer og omgivelser på Gamle Logen var det ny arena, nytt innhold og ny vri på hvordan nå frem til kundene. Kanskje ble vel mye endring på en gang, for noen?

Det eneste som er konstant i denne verden er nettopp endringene,- og skal vi som en «nummer 2» by imøtekomme og ikke minst tilfredsstille de møtetrender som kommer – må vi utfordre det etablerte, og tørre å skille oss ut. Det spranget tok vi i år, og tilbakemeldingen fra næringen og kundene er meget positive; «beste arrangement noen gang», «fantastisk måte å presentere en region på», «jeg visste ikke at Region Bergen hadde så mye å by på», «jeg fikk lyst å flytte til Bergen».  Dette gjør oss stolte av regionen vår!

Bergen Base Camp in action!

Bergen Base Camp in action på «Bergen genererer muligheter i Oslo, november 2014!

For meg er det en selvfølge at Bergen og regionen på en innovativ måte viser kundene at møter og konferanser kan holdes på både tradisjonelle og utradisjonelle steder, at vår region bugner av mangfold i matveien og ikke minst at her i denne vakre byen ved inngangen til fjordene kan en utøve all slags teambuilding, det meste i gåavstand. Og ønsker en kulinariske opplevelser utenfor by kjernen så har regionen et hav (bokstavelig talt) av autentiske steder å velge mellom. Vår rolle som «selgere» for denne vakre regionen har endret seg fordi den digitale verden har nådd våre kunder, de finner alt de har behov for på nett. Vår utfordring er derfor å fortelle vår historie, på vår måte. Vi må være de proaktive, de som oppsøker kunden. Kundene skal ikke oppsøke oss for å fortelle sin historie.  Den historien valgte vi på en helt ny måte å fortelle 27. november i Oslo.  Så vil noen alltid ønske seg tilbake til Gamle Logen…

Men, skal vi vinne mot de store konferansebyene både nasjonalt og internasjonalt, må vi være en del av trenden, ellers taper vi i den stadige globaliseringen rundt møter, kurs og konferanser.  Innovasjon i dag er like mye å servere grov bakst med ny rørt sylte og brunost, som å levere high tech videooverføring av en stor kongress fra ett land til ett annet. Vi må spørre kundene om deres historie – være interessert i deres ideer og deres innovasjon.

“It is not our task to predict the future but to be well-prepared for it.”

Legg gjerne igjen dine tanker om hvordan Bergen kan fremstå som en innovativ «nummer 2» by!

Anita Nybø
Kongressjef og leder for Møte- og Arrangementsavdelingen
Bergen Reiselivslag
Anita Nybø

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s