Kultur styrker Bergen som reisemål

Vi er midt i årets store festivalsesong og det er høysesong for engasjement, delaktighet og glede! Det å ha et attraktivt og mangfoldig kulturtilbud er viktig for reiselivsnæringen. 

Ole Warberge, Reiselivsdirektør i Bergen

Ole Warberg, Reiselivsdirektør i Bergen

Når det «livner i lundar og lauvast i li» er det en tanke som slår meg; at det er tid for å stoppe naturens årshjul.   At det spirer og gror fra naturens side, gir også god vekst for at sevjen stiger jevnt og trutt også i vårt åndelige og kjødelige engasjement. La oss leve i nuet og nyte alt det spennende som skjer rundt oss. Og med oss.

Det starter med Humorfestivalen i april og går slag i slag utover våren med Festspill, Nattjazz, Hansadager og Bergensfest og krydres innimellom av små og store kulturarrangementer, herav også store verdensstjerner med konserter på Koengen og byens mange scener. Men selv om vi nå er inne i en høysesong på arrangementssiden, ser vi at det heldigvis også er stor aktivitet hele året.

Bergenfest

Bergenfest. Foto: Jarle H. Moe

Gi meg en grunn..
Jeg sier jevnt og trutt; la oss gi de tilreisende en grunn til å reise til Bergen. Bergen er med tiden blitt en by til å glede seg i, og det er ikke uten grunn at byen er blitt en av Skandinavias mest besøkte byer. Fra nært og fjerne kommen man, og det er kombinasjonen av den gode urbane opplevelse og vår gudegitte natur som er den store attraksjonskraften. Denne attraksjonskraften søker vi stadig å utvikle.

Over en 5 års periode investeres det i reiselivsanlegg for 11 milliarder kroner, herav også flere tusen nye hotellrom. Våre mål er å øke med over 1 million flere solgte rom over en 10 års periode. Byens generelle attraksjonskraft med den estetiske beskaffenhet i arkitektur, renhold, gatenett og infrastruktur samt det å videreutvikle kultur- og aktivitetstilbudet, er særdeles avgjørende for å få dette til.

Kulturtilbudet gjør noe med attraksjonskraften vår, og sørger for mange tilreisende til Bergen. Den internasjonale etterspørselen søker i større grad mot byopplevelser.  Dette ser vi i hele den vestlige verden. Vår verdensarv status, vårt mangfoldige kulturliv og satsingen innen arrangementer innen kultur og idrett kombinert med naturen med fjord- og kystlandskapet, gir oss mange gode fortrinn.

Satsing over mange år
Dyktige ildsjeler i en voksende kulturnæring og langsiktige mål og strategier har ført oss frem der vi er i dag.  Helt fra Kulturbysatsingen i år 2000 har Bergen kommune og Bergen by vært banebrytende i skandinavisk sammenheng med å integrere kulturfeltet som en viktig del av næringsutviklingen.  I dag ser vi at satsingen på kultur, opplevelser og reiseliv er nedfelt i strategiske næringsplan hos kommunen og hos Bergen kommunes kunst og kulturplan og idrettsplan. Videre hos fylkeskommunen, Bergen Reiselivslag, Business Region Bergen og Innovasjon Norge.

Et av de viktigste tiltakene i vår strategi er en økt satsing på det vi kaller for «arrangementsturisme». Reiselivslaget har i flere år vært førende i å opprette og drifte et nasjonalt ressurssenter for store arrangementer innen idrett og kultur. En av de viktigste oppgavene i dette arbeidet er å motivere potensielle arrangører til å påta seg vertskapsrollen for kultur- og idrettsarrangementer av ulik karakter og størrelse. Satsingen retter seg mot å få tak i «rullerende arrangementer» og være en motivator i å inspirere til å skape og videreutvikle arrangementer som er og blir permanent i Bergen. Store bymessige arrangementer som Hansadager og Tallship Race er en del av denne strategi. Suksessen med å få arrangørstatus for sykkel VM neste år i 2017 er utvilsomt et resultat av denne felles satsingen fra mange aktører i Bergen.

Tour des Fjords 2014 - visitBergen_

Bergen var for øvrig i sammenhengen kultur og reiseliv tidlig ute. Faktisk hadde Festspillene i Bergen i sine opprinnelige vedtekter at man skulle utvikle besøksnæringen med å opprette en kulturfestival.

Det er også opprettet et eget kommunalt selskap som skal bidra til å fasilitere og koordinere slike arrangementer. Bergen Reiselivslag som er næringens og det offentlige nettverksorgans for blant annet å profilere Bergen nasjonalt og internasjonalt spiller naturligvis også her en meget aktiv rolle.

Identitet og omdømme
For et par år siden var vi delaktig i en kulturanalyse for å se på ringvirkninger også i næringssammenheng. Den viser at viser klart og tydelig at kulturlivets bredde og mangfold er en vesentlig del av Bergens omdømme som reisemål. Fra tidligere kun å være «innfallsporten til fjordene» bruker vi aktivt Bergens status som Europeisk Kulturby i både merkevarebygging og aktivt salg innen ferie- og fritidsmarkedet og for å flere konferanser og kongresser lagt til Bergensregionen.

Kultur er også en viktig lokal identitetsbygger og har dermed sterk hygienisk faktor i tillegg til sin store egenverdi som næring. Kulturtilbudet sammen med det som skjer på arrangementssiden innen idrett, er derfor også en klar konkurransefaktor for bedrifter som ønsker å tiltrekke seg dyktige medarbeidere. Kulturtilbudet er videre av avgjørende betydning for å få nye virksomheter til å etablere seg i Bergen og regionen.

Så med kultur som en av våre viktigste attraksjonskrefter, vil vi skape en by som er god, levende og interessant for for oss som bor og virker her, men også for de som er tilreisende til byen og regionen.

Ole Warberg
Reiselivsdirektør

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s