VI SKAPER EN NY DESTINASJON; «BERGEN FLESLAND»

En av Norges største destinasjoner med 3.597 overnattingssenger tilgjengelig hver dag!

«Bergen Flesland « er et nytt konsept i utviklingen av Bergen som reiselivsdestinasjon. En «subdestinasjon» som komplementerer den mangfoldige destinasjonen Bergen. Vi vil se flere slike konsepter presentert de neste månedene, både tematisk og geografisk! 

kollasj

Sammen med hotellene på Kokstad, Sandsli og Flesland har det vært ønskelig å sette fokus på de muligheter som ligger i den store kapasitetsutvidelsen på overnatting i området.

De gode fakta; 1. 6225 rom, 3.597 senger, 101 møterom med plass til opp til 1.100 deltakere i samme sal. Store parkeringsfasiliteter, nærhet til nye Flesland flyplass. Nærhet i avstand og tid til Bergen sentrum og regionen samt til attraksjoner, severdigheter og aktiviteter på fjorden.

I perioden 2014 – 2018/19 forventes det en vekst i Bergen på over 3.000 rom. Dette er en økning på over 60 %. Bergen har satt seg et mål om å selge årlig 1.000.000 flere romdøgn innen en 10 års periode. For at beleggsprosent, priser og derav lønnsomhet skal være på dagens nivå, må vi antagelig klare denne veksten på 6-7 år. Dette medfører blant annet en minimum årlig vekst på 180.000 romdøgn per år.

For å ta denne utfordringen trenger Bergen blant annet å;

  • Styrke attraksjonskraften. Altså økt produktutvikling innen kultur og opplevelser samt tilby fasiliteter innen store arrangementer på MICE siden; Det som gjør Bergen en reise verdt!
  • Styrke salg og markedsføring av Bergen
  • Bedre tilgjengeligheten til Bergen

Utfordringer  ved Bergen Flesland som vi søker løst er å;

  • Fylle hotellene med lønnsom trafikk. Hele året i alle segmenter ferie- og fritid, MICE og yrke.
  • Møte situasjonen i området hvor mange av bedriftene knyttet til olje og gass pt reduserer reisevirksomheten og møtevirksomheten
  • Styrke oss i konkurransen mot andre regioner i Norge som Gardermoen, Forus og Hell og generelt de største byene i Norge og Norden.

Det vil i den en nærmere tid arbeides med en rekke ulike tiltak for å løfte frem konseptet «Bergen Flesland». Aktiviteter på salg, profilering og web vil komme underveis. Det er laget en felles presentasjon i en brosjyre som samlet presenterer overnatting, attraksjoner, handel og opplevelser i området.  Lignende tematiske og geografiske konsepter for andre områder vil også utviklet. Brosjyren kan du lese som e-katalog her.

Kontaktinformasjon:
Ole Warberg, Reiselivsdirektør, telefon: 906 23 110 epost: ole@visitBergen.com

Ole Warberge, Reiselivsdirektør i Bergen

Ole Warberg, Reiselivsdirektør i Bergen

3 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s