Grieg og Harmonien løfter oss opp på kulturhimmelen

Bergen Reiselivslag har ved flere anledninger vært initiativtaker til å lage gode kundearrangementer knyttet opp mot kulturaktører som skal ut på internasjonale turnéer. De siste 10-15 årene har vi invitert kunder og presse til kokkelering og konserter i flere europeiske byer som Stockholm, London, København, Roma – sist i Berlin i november i år. Representanter fra oss har også vært med ut på «turné» når Troldhaugen / Grieg skal åpne utstilling. Vi har lagt i førersetet når det gjelder å utvikle kulturprodukter av internasjonal rang og når store internasjonale festivaler skal settes på kartet.

alle-utenfor-sheremetev-palace

Fra åpningen av Grieg-utstillingen på Sheremetev Palace i St. Petersburg juni 2003. Foto: Torunn Aarøy / Bergenavisen

Kulturaktiviteter i fokus for Vestlandsturistene
I en del av Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge sammenlignes Vestlandsturisten med turister som besøker andre landsdeler. Den viser at «Vestlandsturisten» ønsker å delta i kulturaktiviteter, mer enn de som drar til andre steder i Norge. Turister som ønsker å foreta minimum en av disse aktivitetene utgjorde 24 % av alle turistene i sommersesongen 2015. Generelt har kulturturistene et litt høyere samlet døgnforbruk enn øvrige turister på Vestlandet. (Kilde: «Turistundersøkelsen» til Innovasjon Norge).

Bergen – en aktiv pådriver for flere kulturreiser til Norge
Bergen kommune har nylig gjennom sitt ekstra tilskudd på hele 1.500.000 til bl.a utvikling av tiltak innen kultur og opplevelser ønske om å være en aktiv pådriver for utviklingen av kultur, opplevelser og reiseliv til vår region.

Bergen Reiselivslag har i en årrekke bidratt aktivt til at norsk reiseliv skal jobbe mer målrettet mot bransjeledd og presse som har mer fokus på kulturreiser til Norge. I Bergen har man gjort dette i en årrekke. Nasjonalt har man startet for alvor gjennom en pilotsatsing på kulturreiser i det tyske markedet. Kulturland Norwegen. Også her er Bergen Reiselivslag med i førersetet.

bratsjgruppa-pa-fl_ibanen-iii-foto-oddleiv-apneseth
Bratsjgruppa til Bergen Filharmoniske Orkester på Fløibanen. Foto: Oddleiv Apneseth

Mål for pilotsatsingen på kulturreiser i Tyskland;

  • Skape interesse rundt Norge som kulturland.
  • Øke kunnskap og interesse om Norges kultur produkter hos tyske kulturreise- og studietur turoperatører og tilrettelegge for salg av gruppeturer.
  • Gi inspirasjon og informasjon om mulige kulturreiser til Norge.
  • Skape arena for å ta kontakt med relevante tyske (kultur-) turoperatører.
  • Skape interesse og informere journalister / media om aktuelle og fremtidige kultur events i Norge (aktualitet og relevans er viktig).

Noen av de store aktivitetene som har vært gjort i pilotåret kan du lese mer om i «Rapport pilot prosjekt kultur DE 2016».

101 musikere på en scene løftet oss til himmels i Berlin
Det tok helt av og ville nesten ingen ende ta i Konzerthaus Berlin da Harmonien leverte en magisk og forrykende konsert den 15.november. «Jeg hadde høye forventninger, men dette overgikk alt jeg hadde av forventninger», sa en av våre kunder etter ekstranummeret, «Dovregubbens Hall».

Sammen med incoming operatøren Travel Traders og Harmonien presenterte vi Kuturbyen Bergen for et solid knippe tyske reise operatører, noen av disse spesialister på Kulturreiser.

En hyggelig middag, en inspirerende Intro til konserten og Harmonien v/direktør Bernt Bauge, etterfulgt av en perfekt konsertopplevelse – gjorde dette til en festaften for våre kunder!

Vi har gjort det før, og vi kommer til å gjøre det igjen – når Harmonien eller andre kulturaktører skal ut på internasjonale turnéer…

2016-11-15 21.04.38.jpgFornøyde kunder sammen med Marianne Johnsen / Bergen Reiselivslag og Torill Gudmundsen / Harmonien i Konzerthaus Berlin.

Bergen – en reise verdt – hele året
Harmonien. Bergen Filharmoniske Orkester. Grieg’s eget orkester. Ett av verdens eldste orkestre. 101 medlemmer. Spiller torsdager og noen fredager i byens egen storstue, Grieghallen. De spiller ute i verden på sine internasjonale turnéer, men mest av alt har vi troen på at Harmonien med deres konserter og Grieg med sin historie – gjør Bergen en reise verdt, og gir større grobunn for en helårlig turisme til Bergen og regionen.

 

_mg_8719
Marianne Johnsen
Markedssjef Bergen Reiselivslag
E-post: marianne@visitBergen.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s