Trendene peker i vår retning

Interessen for Bergen og Hordaland har aldri før vært så stor på en internasjonal fagmesse som under årets IBTM Barcelona – en av verdens strste fagmesser for MICE-markedet (meetings, incentives, congresses and events).

fb_img_1480602967516

Ifølge kongressjef Arve Lindgren i Bergen Reiselivslag er det flere momenter som peker på at Bergen er i solid vekst innen det svært lønnsomme MICE-markedet. Spesielt i det utenlandske markedet.

«Norge og spesielt Bergen har vært en populær destinasjon for møter, arrangementer og incentive-turer i flere år. Vi har mye å by på innen kultur, mat og opplevelser, og leverer høy kvalitet i alle ledd. Det vi la spesielt la merke til under årets IBTM, er at folk har blitt mye mer kjent med regionen vår. Vi fikk flere og mye mer konkrete henvendelser, og kom hjem med flere varme leads og forespørsler i bagasjen enn noen gang før».

«Pilene peker mot Bergen»
Den største grunnen til at bergensregionen nå opplever økt interesse og vekst er den voksende trenden med å kombinere møter og arrangementer med kvalitetsopplevelser. Samtidig som flere har blitt kjent med Kulturbyen Bergen, også kjent som Inngangen til Fjordriket, Matbyen Bergen og Verdensarvbyen Bergen, har også et solid arbeid internt i regionen gitt tydelige utslag.

«Vi har en næring som drar i samme retning, spiller hverandre god og forstår verdien av å samarbeide og spille på det fantastiske fargekartet vi har å tilby. Vi kan i dag tilby komplette pakker av høy kvalitet som virkelig står i stil med trendene ute i markedet. Folk ønsker flere og større opplevelser tilknyttet sine arrangementer. Sånn sett har vår region vokst i takt med utviklingen i markedet», sier Lindgren.

En smak av Bergen med en lekker innpakning
Det skandinaviske hjørnet har over flere år vært et populært område på IBTM. På den norske standen fikk besøkende et variert faglig program som virkelig ga en smak av Norge.

«Vi var heldige i år og fikk god oppmerksomhet rundt tema som er viktige for Bergen. Vi hadde blant annet sykkelkonkurranse med Christopher Skjerping og Miriam Bjørnsrud for å sette fokus på Bergen 2017, og vi presenterte vår nye reklamefilm for regionen «This is Bergen», som har fått en viral effekt i sosiale medier i forkant av IBTM», forteller Lindgren.

I tillegg fikk besøkende på den norske standen smakebiter fra det norske kjøkken servert av mesterkokk Bengt Sjøstrøm og destinasjonspresentasjoner med rykende ferske filmsnutter. Arrangementet ble toppet med et ice coctail party, med utdeling av hansker og servering av norske drinker fra isglass, og kjente bergensartister som Kygo og Alan Walker på anlegget.

«Jeg har aldri opplevd en så god stemning som denne kvelden. Folk ville nesten ikke forlate standen vår da kvelden var slutt. Så kjekt hadde folk det!»

Rekordoppslutning rundt den norske standen
I alt 47 deltakere fra 32 norske bedrifter deltok fra Norge under årets IBTM i Barcelona. Frode Aasheim i Norway Convention Bureau (NCB), bekrefter at det aldri før vært så mye trøkk rundt den norske standen.

«Vi hadde en fantastisk oppslutning i år, både blant enkeltbedrifter, destinasjonsselskaper og våre medlemmer i NCB. Vi begynner å vise litt av den kvaliteten vi kan gå god for, og folk begynner å få øynene opp for Norge. Derfor hadde vi en enorm aktivitet på vår stand, og i tillegg til de 618 forhåndsbookede møtene, som i seg selv er ny rekord, opplevde vi at flere enn noen gang stoppet opp da de passerte standen vår. Flere drar kjensel på Norge som destinasjon for møter, arrangementer og incentives, og er nysgjerrige på hva vi har å tilby», sier Aasheim.

Møte- og Arrangementsavdelingen i Bergen Reiselivslag jobber målrettet for at Bergen skal bli den mest attraktive møte- og arrangementsbyen i Norge. Dette gjøres ved å synliggjøre Bergens muligheter til nasjonale og internasjonale beslutningstakere, som igjen skal føre til at flere møter og arrangementes legges til Bergen.

 

kristoffer-200
Kristoffer B. Fürstenberg
Prosjektleder, Hordaland
Bergen Reiselivslag
Epost: kristoffer@visitBergen.com

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s