Workshops er fremdeles et viktig møtested ute i verden

Ferie- og fritidssegmentet står for den største andelen av totalt antall hotellgjestedøgn i Bergen, og er det segmentet som øker mest. Det internasjonale markedet har utviklet seg positivt gjennom mange år, og driverne for trafikk er fremdeles den norske naturen og spesielt fjordene i kombinasjon med Bergen status som Kultur- og Verdensarvby.

Formålet med å delta på workshops i våre viktigste markeder er å presentere nye produkter / produktpakker ovenfor nye og kjente turoperatører, samt påvirke operatørene til å ta produktene inn i sine programmer.

Bergen Reiselivslag skal minst to ganger i året treffe gamle og nye turoperatører i våre viktigste markeder; en gang i året i turoperatørens hjemland pluss den årlige Norwegian Travel Workshop, sistnevnte skal Bergen være vertskap for 24.-27. april 2017.

Denne høsten har det vært stor reiseaktivitet, og blant annet har representanter fra Bergen Reiselivslag vært på workshops i to viktige markeder som Spania og Frankrike.

Spania – et marked i stor vekst med høy betalingsvilje
Felles for de sør-europeiske markedene er at de er i stor vekst. Spania er den 12. største økonomien i verden, og nr. 5 i EU. Samlet reiser spanjolene på over 15 billioner turer utenlands, og av disse går 1,6 % til Norge. Spanske reisende i Norge legger i gjennomsnitt igjen 2726kr per døgn, mot 1885kr per døgn i gjennomsnitt for andre utenlandske turister.

spania

Spanske reisende til Norge
De fleste spanjoler som reiser til Norge bor i storbyer som Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla og Bilbao. De fleste reisende er par, og reiser som regel uten barn. Disse har medium til medium-høy inntekt, og er over gjennomsnittet kulturinteressert. I Norge søker de den nordiske kulturen og en trygg destinasjon.

De reisende kan deles i to ulike kategorier: 1. Unge som søker eventyr og aktiviteter. 2. Voksne som søker naturopplevelser og lette aktiviteter for å koble av fra rutiner og stress.

Unge spanjoler begynner å reise tidlig, og mange er individuelle reisende. Trenden er at de bruker mye sosiale medier for å få inspirasjon til reise. Turoperatørene er fortsatt viktige for den eldre generasjonen, mens de unge booker i større grad på egenhånd.

48 turoperatører og agenter deltok på workshopen. Tradisjonelle sommerprodukter var naturligvis mye etterspurt, men også mulighet for sesongutvidelse og incentive-reiser.

Frankrike – stabilt og voksende marked
Norge har et sterkt og positivt image i Frankrike – som et foregangsland for innovativ design, arkitektur og gastronomi der miljø og bærekraft står sentralt. Franskmenn på ferie i Norge deltar gjerne på naturbaserte aktiviteter, samtidig som at de ønsker seg kulturelle og autentiske matopplevelser. (Kilde: Innovasjon Norge Reiseliv)

Viktig med bransjesamarbeid i Frankrike – moden for å utvikle det tradisjonelle
Turoperatører og reisebyråer har fortsatt en sterk posisjon i Frankrike. For å sikre at Norge blir en foretrukket destinasjon å selge inn overfor feriesøkende kunder, er det derfor viktig å forsterke arbeidet med de profesjonelle aktørene i markedet.

For Bergen har det franske markedet vært stabilt over mange år, men turoperatørene leverer mer tradisjonelle turprogrammer, hvorpå Hurtigruten er en av de store aktørene på markedet med sine produkter. Det er stor interesse for å videreutvikle produkter til vår region. Flere forespørsler som går på incentives, reiser utenom høysesongen, og mer fokus på kultur og mat som drivere for å reise til Norge.

Markedssjef Marianne Johnsen deltok på Workshop Nordique den 17 november i Paris.  Der deltok 92 kjøpere fra 76 firmaer på workshopen og 10 andre dukket opp på kvelden på cocktail og konsert på Maison du Danemark.

received_10155293610006002

Alle kjøperne fikk i etterkant en oppfølgningsmail på vegne av de nordiske turistkontorene.

Ta gjerne en kikk på filmen som ble laget av arrangementet.

video-workshop

De nordiske turistkontorene vil i 2017 samarbeide enda tettere mot presse og mot B2C for å øke kjennskapen til de nordiske destinasjonene.

Fjord Norge og Bergen Event i Paris i januar – fokus på mat og kultur, det mer moderne Bergen
Konkret jobber vi nå med å lage en Fjord Norge og Bergen Event i Paris 31. januar 2017 med fokus på Bergen som Gastronomi- og Kulturby.

Planen er å lage en presselunsj og en turoperatørmiddag, der Christopher Haatuft fra Lysverket blir med som «chef» og «historieforteller». Vi jobber nå med å gjøre dette til en intim event litt utenom det «vanlige» i et fransk marked som ellers er litt kresen på å la reisen styres av hvor det er god mat og kultur.

_mg_8719
Marianne Johnsen
Markedssjef Bergen Reiselivslag
E-post: marianne@visitBergen.com

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s