City Card Expert Meeting i Wien

Over 30 byer møttes på European Cities Marketing sitt City Card Expert Meeting i Wien 5. og 6. oktober. Det var to svært spennende dager med erfaringsutveksling som både ga nye ideer, men også hvilke fallgruver man bør unngå.

Bykort er et sentralt virkemiddel i mange byers markedsføring, og øker gjestens opplevelse. Målet med dette årlige arrangementet er å skape et nettverk av eksperter som arbeider på dette segmentet på tvers av by- og landegrenser. Flere byer hadde plenumspresentasjoner med tema som tekniske løsninger for salg og registrering på brukersteder, app-løsning og kundeundersøkelser som gikk på tilfredshet og bruk av kortet. Det var også diskusjoner i grupper der de ulike byene delte erfaring rundt ulike problemstillinger.

Diskusjoner på bordene under City Card Expert Meeting i Wien

Det er mange ulike løsninger for bykort. Noen byer har kort der kunden får gratis inngang på alle stedene som er med i kortet, andre har kun et rabattkort, mens en tredje variant er en kombinasjon av dette, slik som Bergenskortet også er. De aller fleste bykortene inkluderer også gratis transport, med noen få unntak.

Viktigheten av datainnsamling på bruk av bykortene ble også belyst. Per i dag har vi manuell registrering på bruk av kort, men vi ser på ulike løsninger for å gjøre denne registreringen enklere, både for brukerstedene og Bergen Reiselivslag. Vi vil dermed også kunne spore hvilke kort som brukes på de ulike stedene, og hvor mye hvert kort blir benyttet, som også gir oss kunnskap om kundens besøksmønster.

Hvordan kortene selges var også et tema. Noen byer selger kun kort i sin egen turistinformasjon, andre har salgssteder over hele byen. Noen selger mer eller mindre utelukkende online, mens andre blant annet selger kortene fra egne automater. Hvilke løsninger som fungerer varierer naturligvis fra by til by, men det viktigste er å ha en løsning som passer for målgruppen.

Kort om Bergenskortet
Bergenskortet er Bergens kultur- og opplevelseskort for besøkende til byen. Målet er å gi gode opplevelser som medfører et ønske om lengre opphold.

I 2016 ble det solgt 28.595 Bergenskort, en ubetydelig nedgang på 1% sammenlignet med 2015. Netto omsetning på Bergenskortet var i overkant av 6,3  mill. kroner.
Hittil i år ligger vi 13 % høyere i antall solgte kort enn på samme tid i 2016.

Linn Kjos Falkenberg
Bergen Reiselivslag
Informasjons-/Markedskoordinator
 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s