Digitale kampanjer i filmens år 2017

Det er ingen tvil om at film er et effektivt verktøy for å fange oppmerksomhet i et marked som aldri før har vært så spekket med budskap og reklame for «alt og ingenting».  Film er de nye bildene og våre digitale kampanjer bærer selvsagt preg av dette. Og med gode resultater!

For å nå ut til de som vurderer Bergen som reisemål eller som ikke tenker Bergen, men er i målgruppen, annonserer vi både på Google søk, Google Display, YouTube og Facebook. Her blir mange ulike områder ivaretatt, alt fra aktiviteter, attraksjoner, kulturarrangementer, overnatting, spisesteder og Bergenskortet. Vi ser at for å få gode resultater på de digitale aktivitetene er det mer enn bare annonsen som er avgjørende. Her må det jobbes med hele nettstedet for å få god rating, det jobbes kontinuerlig med innhold på visitBergen.com og en helårlig plan for å følge hele kundereisen.

This is Bergen 2 filmer

1. Eksempel på å nå ut til mange – sammen med enkeltaktører

Bergen tilbyr et stort utvalg av ulike fjord turer. Norled har mange flotte turer, som vi sammen ønsket å få frem i lyset. Målet med denne kampanjen var rett og slett å få turene til Norled lenger frem i bevisstheten hos de tilreisende. Vi kaller dette en «awareness kampanje» fordi målet er flest mulig visninger og ikke flest mulig konverteringer til salg. Målet var å nå de som søker etter fjord turer, først og fremst med fokus på de tidlige stadiene av en kundereise. Vi kjørte derfor en «YouTube In-stream» annonsering sammen med tilhørende remarketing i både Google søk og i Google Display nettverket.

Det ble satt opp i 2 steg, hvor bestemte målgrupper først fikk presentert videoen “This is Bergen – the fjords”, deretter en video som viste 4 utvalgte Norled-turer. I tillegg ble filmen lagt ut på Facebook organisk (altså uten annonsering).

Resultat:
Filmene på YouTube ble sett ca 500.000 ganger, der nesten halvparten så mer 30 sekunder. De som hadde sett videoene ble så eksponert for display-annonsering, samt at de da ville være i målgruppen for å kunne få opp søkeannonser.

Filmen fikk også veldig god respons på Facebook med nesten 80.000 visninger og 1.500 delinger.

Norled Facebook organisk innlegg sommer 2017

Godt tips: På YouTube er det fort gjort å bruke mye penger, så vær smart og bruk litt tid på å finne riktige målgrupper. Ta vare på remarketing lister og bruk de igjen med neste budskap!

2. Eksempel på å løfte frem enkeltprodukter med små budsjetter

Vi får av og til henvendelser fra medlemmer som gjerne vil løfte frem sitt produkt, men der budsjettene nødvendigvis ikke strekker til. Vi hjelper selvsagt til der vi kan, og eksponering på Facebook er noe som vi har muligheten til dersom budskapet er relevant for målgruppen og tidspunkt for budskap er riktig. Bare å legge ut en film uten å tilpasse målgruppen er ikke noe lurt. Vi ønsker jo mest mulig effekt ut av hvert eneste innlegg, så her må vi tenke smart! Hvem er det som er i målgruppen og hvordan når vi disse best?

Et eksempel på dette er Bergen Segway som hadde produsert en ny film og ønsket å få vist denne. For at filmen skal få så mye oppmerksomhet som mulig, er det viktig at filmen er tilpasset riktig format på Facebook, har et godt blikkfang de første sekundene, har en god og kort trigger tekst osv. Det er også viktig at det blir presentert i en riktig grafisk profil og som et produkt vi «anbefaler» mer enn bare en reklamefilm for ett produkt. Derfor la vi ned noen timers arbeid i filmen for å få den akkurat slik vi ønsket. Filmen fikk kjempegode resultater uten å bruke en krone på annonsering (utenom timeverk for tilpassing).

Bergen Segway visitBergen Facebook post

Filmen nådde ut til 300.000 brukere og fikk nesten 5.000 likes og mye kommentarer. Det som er mest viktig og mest gledelig er at filmen ble delt 1.600 ganger!

Deretter gjorde vi en enkel annonsering til de som hadde sett filmen. Landingssiden var listen med Segway turer på visitBergen.com. Der kan brukeren lese mer om de ulike turene og selvsagt bestille online.

Et annet eksempel er turen Hardangerfjord i et nøtteskall. Samme fremgangsmåte og samme gode resultat:

Hardangerfjord i et nøtteskall organisk post

Se videoen på Facebook her.

Her kjørte vi også annonsering på YouTube med gode resultater. Videoen ble vist nesten 500.000 ganger med en visningrate på 43 %.

Godt tips: Om noe funker – gjør mer av det samme!

3. Sykkel-VM

Det var ønskelig å sette fokus på at det fremdeles var mulighet for å bestille overnatting i Bergen under Sykkel-VM og få med seg folkefesten på kjøpet. Et generelt inntrykk var at det var fullt, men på grunn av en del blokkerte rom som ble frigitt, var det nå en del rom tilgjengelig.

For å nå ut raskt med budskapet og til reisende som vi tenker var potensielle kunder som kunne «hive seg rundt», kjørte vi en intensiv kampanje på Facebook.

Vi hadde to ulike fokus områder: En for ferie-og fritids markedet og en mot MICE-markedet. Det ble laget en film tilpasset hvert marked.

Mot ferie-og fritids markedet:
Vi henvendte oss mot aldersgruppen 25+ med litt ekstra fokus på de godt voksne. Geografisk område var sørover inkl. Stavanger, nordover inkludert Ålesund + Oslo.

Vi laget 2-3 versjoner av annonsen og lot den gå på høy frekvens på 3-4 ganger og justerte underveis.

Sykkel-VMVi la også ut filmen organisk på vår Facebook side samt på vår Instagram og Twitter konto. Filmen ble også lagt ut på Fjord Norway sine sider og sendt til visitnorway for distribusjon.

MICE markedet:
Vi henvendte oss mot aldersgruppen 35+ med litt ekstra fokus på de godt voksne. Geografisk område var sørover inkl. Stavanger, nordover inkludert Ålesund + Oslo. Vi laget også her ulike versjoner av annonsen og lot den gå på høy frekvens på 3-4 ganger og justerte underveis. Her kjørte vi også en remarketing med en artikkel som handlet om Dagsmøter under Sykkel-VM og konkrete eksempler på pris og booking.

Sykkel-VM MICE

Resultat:
Annonsen ble vist over 1,3 millioner ganger (såkalt Impressions). Filmene fikk til sammen ca 523.000 visninger, ca 5.000 likes, 268 kommentarer og 800 delinger.

Vi kjørte også en liten test kampanje på Gmail mot MICE markedet. Den hadde også gode resultater.

I tillegg til dette kjørte vi en digital kampanje på Schibsted sine nettaviser. Filmene ble tilpasset riktig format og lengde, og resultatet var ytterlige 500.000 visninger.

Sammen med kampanjen preget vi visitBergen.com med relevant Sykkel-VM informasjon på forsiden. Vi la inn filmen, relevante overnattingssteder, kulturprogram med mer. Vi oppdaterte også «Overnatting», og sider under «Konferanse» for mest mulig fokus på Sykkel-VM.

Godt tips: Tilpass hjemmesiden for samme budskap som kampanjen!

4. Eksempel på bruk av film når målgruppen er viktigst.

Vi ansetter hvert år mange nye medarbeidere i Turistinformasjonen. Hele reiselivsnæringen er avhengig av at vi ansetter dyktige medarbeidere, for det er jo nettopp ditt produkt de skal selge i skranken! Så hvordan får vi tak i akkurat de med riktig innstilling, kan jobbe flere sesonger, kan skape en god miks av kvaliteter i staben osv.? Etter tradisjonelt å ha brukt Finn.no og Nav.no samt våre nettverk, så tenkte vi at dette er året for å gjøre noe mer for å «friste» de rette til å søke. En av de store gulerøttene for å jobbe i Turistinformasjonen er at du får prøve «alle» produktene i Bergen. Det er utrolig viktig at de ansatte har førstehåndskunnskap om ulike fjordturer, attraksjoner, sightseeingtilbud, ja alt de skal selge. Så hvorfor ikke bruke dette mer aktivt?

Dette gjorde vi:
Vi lagde derfor en film som var inspirerende, viste «goodisene» og målrettet denne mot akkurat de gruppene vi var på jakt etter (studenter, aldersgruppe, interesse, bosted, etc.) Det ble en teaser for å fange interessen.

Se filmen på Facebook her.

Bergens beste sommerjobb film og remarketing

Her var det ikke noe poeng i å nå flest mulig, men å nå de riktige potensielle søkerne. Vi kjørte to 2 runder med annonsering. Hver runde bestod av en video + en tilhørende karusell-annonse rettet mot de som så videoen.

På landingssiden til karusellannonsen kunne de lese mer om stillingen, samt at vi laget en lenger utgave av filmen med blant annet noen intervjuer om hvordan det er å jobbe bak skranken.

Totalt sett nådde vi ut til 21.089 personer. Filmen ble sett 10.787 visninger og 370 brukere klikket seg inn på landingssiden for å lese mer.

Resultat: Vi fikk inn flere og bedre søkere enn vi noen gang har hatt. Salg i skranken har økt betydelig og trivsel på arbeidsplassen er tommel opp!

Godt tips: Hvordan du lager filmen, sier noe om hvilke målgrupper du ønsker å nå.

5. Tematiske kampanjer med ulike fokusområder i høst

Nå i høst kjører vi en rekke tematiske kampanjer med ulike tema. Det startet med Matfestivalen på slutten av sommerferien og fortsatte med fokus på weekend markedet med klassisk musikk og de fantastiske opplevelsene en kan få i Bergen. Deretter Barnas Bergen med fokus på høstferien. Det neste er en kampanje som går på luften 9. oktober, også med fokus på weekend markedet. Det er produsert filmer til alle kampanjer og nye ferske landingssider på visitBergen.com.

Godt tips: Tenk langsiktig. De som har respondert på en kampanjen kan kanskje være målgruppen for neste kampanje.

 Jo mere vi gjør sammen..!
Allerede nå begynner planleggingen for digitale aktiviteter i 2018. Filmmateriale som skal brukes i kampanjer til neste år ble filmet i sommer og skal bearbeides og settes sammen nå i høst. Sammen med vår dyktige samarbeidspartner Synlighet, analyserer vi nå årets kampanjer og nye slagplaner for 2018 blir lagt!

Vi skal gjøre vårt ytterste for å inspirere til enda flere tilreisende til Bergen! Ønsker du å gjøre noe ekstra sammen med oss i 2018, så ta gjerne kontakt med Eirik Lervik på mail Eirik@visitBergen.com eller telefon 55 55 20 15.

 

Gjertrud Coutinho
Bergen Reiselivslag
Webmaster visitBergen.com

_MG_8792 (2)

3 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s