MØTE- OG ARRANGEMENTSAVDELINGEN PÅ WORKSHOP/ROADSHOW I DÜSSELDORF OG STUTTGART 26. OG 27. SEPTEMBER

Innovasjon Norge og Norway Convention Bureau arrangerer hvert år Roadsshow i Tyskland. I år var byene Düsseldorf og Stuttgart valgt ut. Arrangement foregikk på kveldstid og i begge byene var det ca. 30 MICE kunder til stede. Arrangementet startet med en Norgespresentasjon, fulgt av en presentasjon av hver enkelt partner. Etter presentasjonene var det mingling kombinert  med servering av norske matretter. Hotellkjedene Scandic Hotels, Nordic Choice Hotels, Carlson Rezidor Hotel Group og De Historiske hotell og spisesteder var representert – alle med hotell i Bergen!  I tillegg til Bergen deltok destinasjonen Bodø og Norges Varemesse.

STOR INTERESSE FOR NORGE OG BERGEN – TRENDER INNEN DET TYSKE MICE-MARKEDET

Økning i nettverking før og etter  konferanser
Pga. sosiale media som Facebook, Twitter, apper og spesielt LinkedIN og det tyske Xing, treffes mange til pre-møter før selve konferansen eller arrangementet. Dette betyr at business ikke lenger bare foregår under konferansen, men like mye før og etter.

Personlige erfaringer
De tradisjonelle møteformene er på vei ut, og arrangører av møter og events går nye veier. Nå skapes det mer rom for nettverksbygging i utradisjonelle former ved å skape flere soner hvor deltakerne møtes under konferansen og utveksler erfaringer. Bruk av apper blir også mer vanlig under møter og konferanser.

Felles engasjement
Man prøver nå å få deltakere mer engasjert i et tema ved at de kommer med innspill og erfaringer, slik at man får en «learning sessions» i stedet for at man har en hovedtaler og et lyttende publikum.

Økt forbruk
I følge tyske VDR Business Travel Report, økte  tyske MICE kunder forbruket med 1,5 %  i 2017 sammenlignet  med forrige år og antall reisende økte med 2, 3 %.

Generelt om MICE markedet
IBTM World Trends Watch report spår en generell vekst i MICE industrien for 2017. I følge eksperter er industrien nå bedre rustet til å takle endringer enn før.  Det spås at omsetningen per deltaker per dag vil øke. Dette gjelder også størrelsen på gruppen.

Britt Angell-Hansen
Bergen Reiselivslag
Møte- og arrangementsavdelingen
Salgssjef

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s