Verden endrer seg – nye muligheter oppstår!

Verden endrer seg – nye muligheter oppstår. Markedene endrer seg, de er mer segmentert. Reiselivsnæringen endrer seg – det er behov for et 12 måneders reiseliv. Vi har sett nærmere på vekstmarkedene India & Brasil.

Innovasjon Norge skal skape reiselyst til Norge, i Norge og stimulere til opplevelser hele året

Innovasjon Norge skal skape reiselyst til Norge, i Norge og stimulere til opplevelser hele året

Visjonen til Innovasjon Norge er «vi gir lokale ideer globale muligheter». Norge har unike fordeler både når det gjelder naturressurser og moderne infrastruktur som gir mange muligheter for turister. Innovasjon Norge markedsfører ikke bare ett merke, men summen av alle merkene utgjør Destinasjonen Norge. Noen av disse er ikoniske merkevarer i global skala. Utfordringen er å sikre en sterk posisjon for alle disse, slik at summen er større enn individuelle deler, og totalt sett blir konkurransedyktig i det globale markedet.

Verden er i endring.  Reiselivsbransjen er i endring. Folk forandrer seg. Hvordan de forholder seg til merkevarer og deres reisemønster endrer seg. Du må kanskje tilpasse og gjøre endringer i strategien for å holde tritt med markedet. Grunnleggende forbrukerinnsikt på nøkkelmarkeder er en del av grunnlaget for dette.

Innovasjon Norge har gjort en ny Segmenteringsstudie Innovasjon Norge og Ipsos Marketing 2017 som du gjerne må ta et dyp-dykk i for å finne ut hvordan din bedrift / ditt produkt kan tilpasse seg en verden som er i endring.

9 viktige segmenter for Norge som ferieland

9 viktige segmenter for Norge som ferieland

Innovasjon Norge gir oss mer innsikt og har i sine markedskampanjer økt fokus på byer, kultur og mat, noe matserien «Table Tales» er et godt eksempel på.

Økt fokus på byer, mat og kultur

Økt fokus på byer, mat og kultur

Matfilmen «Table Tales» fra Bergen.

"Table Tales" internasjonal kampanje med Christopher Haatuft

«Table Tales» internasjonal kampanje med Christopher Haatuft

Vi har opplevd en vekst fra flere asiatiske markeder de siste årene, og land som India og Brasil er noen av de markedene som vil komme enda sterkere. Sist uke var jeg på markedsseminar for å lære om mulighetene og møte personer med spisskompetansen fra Brasil og India. De ga oss verdifull innsikt og kunnskap om de to spennende markedene. Det har jeg lyst til å dele med deg!

Markedsseminar i regi av Innovasjon Norge - om vekstmarkedene Brasil og India

Markedsseminar om vekstmarkedene Brasil og India

Brasil: I flere år har Innovasjon Norge, Fjord Norge og en rekke næringsaktører arbeidet med å utvikle det brasilianske markedet. Veksten fra 2008 frem til 2017 for Norge har vært på 250 % og passerte 40.000 gjestedøgn i fjor. Bergen har ca. 8.000 gjestedøgn. Brasil har 200 millioner innbyggere, hvorav 40 millioner har pass og penger. De ønsker å se og oppleve verden. Norge, og spesielt fjordene, står høyt på listen over hva de ønske å oppleve.

India: Landet har over 1 milliard innbyggere, der over 200 millioner har råd og lyst til å oppleve verden. Landet har alene 50 millioner millionærer og er i ferd med å eksplodere som turistland. Mange kaller India for det nye Kina. Mange indere er reisevante og kravene til indisk mat er erstattet med forventning om ekte opplevelser. I dag er det nesten ingen norske næringsaktører som satser på India, mens danskene og svenskene satser tungt. Likevel er veksten til Norge størst.

Overnattingsstatistikk fordelt på nasjonalitet og formål for hele 2017.

Det Brasilianske markedet + litt om Argentina, v/GVA Gisele Abrahoa/Mara Pessoa (Innovasjon Norge sine representanter i Brasil)

Mer fakta og info. om markedet Brasil

  • Det bor i overkant 200 millioner mennesker i Brasil.
  • Sør-Amerikas største stat, og den femte største i verden, både i folketall og i areal.
  • Det eneste amerikanske landet hvor portugisisk er offisielt språk. Innovasjon Norge har derfor laget sine nettsider på portugisisk:
    https://www.visitnorway.com.br/
  • Norge er 5. største investor i landet.
  • Brasil har den største økonomien i Sør-Amerika.
  • 70 % av utreisene kommer fra São Paulo.
  • Brasilianere må ikke bli generalisert som nasjonalitet. De er veldig mangfoldige og har ulike behov. Kvalitet er en viktig for å kunne «treffe» mangfoldigheten.
  • En brasilianer er ALLTID for sen.
  • Elsker shopping.
  • Filmen «Downsizing» lanseres i Brasil i uke 8.
  • Et S M I L er viktigere enn alt annet for en brasilianer, kan løse opp i mye!
  • Brand muligheter:
    • Romance (honeymooners)
    • LGBT (reiser for homofile) er Brasil 2. største i verden på
    • Sport Events som maraton, surfing og vintersportsaktiviteter
    • MICE er et voksende marked
    • Kombinasjonen av FJORD og NORD (Nordlyset)

Det Indiske Markedet, v/Mohit Batra Markedssjef India 

Mer fakta og info. om markedet India:

  • Det bor i overkant 1, 2 milliarder mennesker i India.
  • 75 mill. har et pass. Mange reiser i eget land, men snart reiser de ut også.
  • «Honeymooners» er en stor målgruppe. Det er over 10 mill. indere som gifter seg hvert år, og de gifter seg hele året. Lage noen spesielle pakker som de kan «falle for». Det er også noen som drar til et sted for å ta fotoshoot – før bryllupet.
  • Sett fokus på at Norge er nærmere enn man tror. Det er bare 7 timer til Helsinki fra New Dehli. Det er lenger til Paris og London for en inder.
  •  Indere er opptatt av shopping og entertainment som en del av opplevelsen.
  • Indere kan være kjent for at de skal ombestille og det er mye endringer, også etter at de er kommet til destinasjonen. Det er ikke enkelt å få de til å endre seg, men kanskje vi skal møte deres henvendelser på en måte som de føler seg ivaretatt…
    Vi må huske på at vi ikke kan forvente av en inder at han / hun er lik på andre nasjonaliteter fra andre verdensdeler og land.
    De er «Expressive, Curious and Engaging», vil gjerne prøve nye aktiviteter og opplevelser, men på sin måte.
  • Visa: bekrefter aldri en booking før de har et Visa i hånden. Cirka 80 % av bookingene per 2018 går via turoperatører (TO). De fleste må vise til en booking før de kan søke om visa.
  • For Bergen: fremme at Bergen ikke er så «kald» som en del andre steder i Norge. Avmystifisere vintersesongen i forhold til temperatur.
  • Indere liker «brun» (her menes godt stekt!) og «sterk» mat. Da mener vi ikke sterk mat i norsk målestokk. Sterk mat slik indere er vant til. Indere er ikke slik som kinesere som gjerne vil ha sin egen mat på en reise, det er bare at den maten de spiser skal være sterk, det er det deres smaksløker er vant til.
  • De drar gjerne med offentlig transport, men kan også ha programmer som har «self-driving».

Les også «Spiser kun grønnsaker over bakkenivå».

Jeg har selv vært med på flere workshops og møtt mange indere og brasilianere på våre mange visningsturer for turoperatører og presse. De er ekstremt positive og ønsker virkelig å utvikle vår destinasjon sammen med oss! Gi meg gjerne en lyd dersom du ønsker kontakt med Innovasjon Norge sine representanter i India og Brasil eller om du har noe annet på hjertet. Markedskunnskap er viktig!

_mg_8719

Marianne Johnsen
Markedssjef Bergen Reiselivslag
marianne@visitBergen.com

Andre presentasjoner fra markedsseminaret:

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s