600.000 Bergen Guider på vei ut i alle markeder – 100.000 av de nå på Flesland!

Den rykende ferske Offisielle Guiden for Bergen og Regionen 2018, bedre kjent som Bergen Guiden, er nå på vei ut i alle markeder. Hvem kan skilte med å lage en trykket brosjyre i hele 600.000 eksemplarer på norsk, engelsk, tysk og spansk? Jo – BERGEN, selvsagt!

MER «WOW» & «GO»: I år har vi utvidet Bergen Guiden med flere sider hvor vi byr på mer inspirasjon til å velge Bergen som reisemål, vi trekker fram flere av de mange fjordturene, større kulturinstitusjonene og festivaler med attraksjonskraft, og forteller mer om hvorfor man ikke skal gå glipp av flotte opplevelser i regionen vest og nord for Bergen. Vi har styrket Bergen Guide 2018 til å ha enda mer «wow» og enda sterkere «go» på reiselyst og butikk til våre medlemsbedrifter.

Last ned Bergen Guide 2018 på fire språk her, og bruk den aktivt i egen promotering av Bergen og Regionen.

FLESLAND: 100.000 Bergen Guider blir plassert på Flesland. Det er et viktig bidrag til reiselivet og til de som tilbyr opplevelser i hele regionen! Jobben med å få det til, er det vi som har gjort. Det blir en tydelig og sterk tilstedeværelse med våre budskap på Nye Flesland fra i år av. Som en del av dette vil vi også levere innhold og ha ansvaret for de nye storskjermene i bagasjehallene for både innlands- og utenlandstrafikk, samt de to store skjermene ved utgangen til terminalbygget. Dette vil gi de tilreisende fin velkomst med de spennende mulighetene som finnes i Bergen og vår region.

Velkomstskjerm Flesland

VIKTIG FOR TURISTINFORMASJONEN: Vi har nesten 600.000 besøkende i vårt Vertskapssenter for kultur, opplevelser og reiseliv – Turistinformasjonen». Dette er + 100.000 bare de to siste årene.

Betydelige summer på nasjonal og internasjonal markedsføring
Bergen Reiselivslag utfører hvert år ulike markedstiltak for å styrke Bergens og regionens attraksjonskraft slik at næringsaktørene oppnår økt volum av kunder, bedre pris og derav styrket lønnsomhet. Vi er i dag Skandinavias største selskap innen destinasjons- og landsdelselskaper. Brutto omsetning i 2017 på over 110 millioner kroner og det er notert 51 personer på lønningslisten gjennom året. Vi bruker vesentlige summer hvert år til nasjonal og internasjonal markedsføring, profilering og salg. Dette både innen ferie- og fritidsmarkedet, men også med sterk fokus på møte- og arrangementsmarkedet. Vi har en klar dreining også over på digital markedsføring.

Sisteleddsmarkedsføring gjennom Bergens og regionens vertskapssenter
I tillegg til disse aktiviteter har vi stor fokus på sisteleddsmarkedsføring. Som blant annet utøves i stor grad i Turistinformasjonen – Bergens og regionens vertskapssenter for kultur, opplevelser og reiseliv. Vi erfarer gjentatte ganger og daglig at det er en sterk relasjon mellom den markedsføring som gjøres i brosjyrene «Bergen Guide» og «Rundturguiden» og det kjøpet som gjøres over disk i vertskapssenteret i Turistinformasjonen. Behovet for trykksaker går ikke tilbake, men tvert imot øker det på i en rekke markeder. Publikasjonene er ofte med på å «styre» beslutningen rett vei, og lede til at kunden til slutt står med en billett i hånden!

Med vår erfaring og daglige kunnskap ser vi at aktiviteter på alle trinn og i alle faser er avgjørende for at kunden skal ta den rette beslutning;

  1. Profilmarkedsføring for å skape reiselyst til Bergen og regionen
  2. Salgsutløsende markedsføring og salg av konkrete reiselivsprodukter som skal skape reiselyst til regionen
  3. Sisteleddsmarkedsføring / salgsutløsende informasjon som gjøres i håndbøker, reiseguider, mm når kunden enten planlegger sin tur, er på vei til destinasjonen og ikke minst også når kunden er på destinasjonen

Vår klare kunnskap og erfaring er at særdeles mange ikke har bestemt sine aktiviteter på reisemålet før ankomst og er derfor veldig påvirkelig i forhold til valg som skal gjøres. Ved vår gjennomgang av kjøpsprosessen når kunden kommer til vårt Vertskapssenter har vi analysert det slik at hele 80 % er påvirkbar til å beslutte å kjøpe de produkter vi presenterer.

Kunden blir inspirert av muligheter som beskrives i trykksakene – hele veien fra han/hun enten mottar en av de nå 600.000 eksemplarene i sitt hjemland, på vei til Bergen, på Flesland (nytt fra i år!), leser den på web (som flere titusener faktisk gjør) eller når de er i Bergen på hoteller, transportterminaler eller henter den i Turistinformasjonen. Denne kunnskapen forsterker seg også når de trer inn i Turistinformasjonen og får sin endelige bekreftelse fra fantastiske folien bak skranken som Norled har til den endelige salgsutløsende samtale som en av våre engasjerte salgsmedarbeidere tar med kunden i skranken. Og resultatet; et vellykket salg av en av de mange gode produktene og opplevelsene som tilbys i vårt vertskapssenter! Og en lykkelig kunde!

Turistinformasjonen har førstehånds kjennskap til kjøpemønster
Når vi har møte med alle våre faste- og deltids ansatte i Turistinformasjonen, som med sine nesten 600.000 besøkende innom dørene, har førstehånds kjennskap til kjøpemønsteret for fjordturer, konserter og opplevelser – er det gjennomgående at det er usedvanlig mange som knytter sitt kjøp opp mot hva man har lest om i vårt brosjyremateriell. Spesielt kan salg og kjøp av fjordturer være kompliserte å gjennomføre, også fordi språket kan være en utfordring. Mange er eldre kjøpere, mange vil ha vår mening om hvilke turer som er den rette for dem og mange kjøper i siste liten etter inspirasjon fra det de har lest om. En rekke forstår heller ikke hva de har kjøpt på web og trenger en gjennomgang.

Altså; det er en rød tråd gjennom flere ledd før kunden står med billetten i hånden! Og på hele denne veien er det vår anbefaling at alle som tilbyr turer og opplevelser i Bergen og i regionen er til stede.

Det å drive Turistinformasjonen som et reisebyrå er også meget krevende. Å selge en fjordtur kan ta sin lange tid og i visse tilfeller være ganske så komplisert når man møter kunder med lav kunnskap og gjerne også utfordringer på språk. Det er derfor av avgjørende betydning at kunnskapen er støttet av godt markedsmateriell som kunden har i hånden.

Selvsagt er det gledelig at salget over nett øker, for oss alle. Men vi ser det helt klart at det trykte medium fremdeles har sine sterke og avgjørende sider og er ofte helt nødvendig for å supplere informasjon gitt over

Vi gleder oss til å se årets Bergen Guide 2018 pryde alle hyller over hele byen og overalt i regionen! Som medlem i Bergen Reiselivslag er dette et viktig verktøy – det er ditt verktøy – og vi skal med den skaffe enda flere kunder som skal gi din bedrift butikk!

Har din bedrift enda ikke har bestilt De Offisielle Bergens-publikasjonene, kan du fremdeles bestille her.

Eirik Lervik

Eirik B. Lervik
Produktansvarlig Bergen Reiselivslag
eirik@visitBergen.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s