Direktefly fra Hamburg og München gir ny driv i det tyske markedet

Verdens største fagmesse innen reiseliv, ITB i Berlin, presenterer en hel reiseverden av land, byer og regioner, reisearrangører, online bookingportaler og -hoteller, systemleverandører, flyselskaper og mange andre tjenesteleverandører fra over 180 land – alt på ett sted.

Fakta om ITB Berlin: Hvert år deltar rundt 7000 journalister, hvorav ca 1500 fra utlandet. I tillegg til bransjens ledende fagmagasiner, rapporterer forretningsreisende journalister fra 94 land om de nyeste reisetrender og -produkter. 11 000 utstillere fra 180 land ønsker velkommen 170 000 besøkende, blant disse 113 000 besøkende på fagdagene. 

Sist uke deltok jeg på fagdagene, sammen med andre norske destinasjoner og reiselivsprodusenter på en felles Norgesstand.

Marianne Johnsen fra Bergen Reiselivslag, Ingun Harlof fra Visit Haugesund og Britt Dalland fra Fjord Norge på Norgesstanden under ITB Berlin 2018.

Marianne Johnsen fra Bergen Reiselivslag, Ingun Harlof fra Visit Haugesund & Haugalandet og Britt Dalland fra Fjord Norge på Norgesstanden under ITB Berlin 2018.

Min erfaring fra siste års aktive deltakelse på fagdagene, er at det er en viktig arena å være på. Her er andre viktige destinasjoner og reiselivsaktører som selger Norge, og vi må være der med våre produkter. Her er et spekter av reiselivsaktører man treffer på ITB hvert år;

  • Reisehåndbøker
  • Forretningsreiser
  • Cruise
  • Kultur Turisme
  • Overnatting
  • eTravel World
  • Adventure & Responsible Tourism
  • Gay & Lesbian Travel
  • ITB Mobile Travel Services
  • Opplæring & Sysselsetting (Karriere senter)
  • Reiseteknologi
  • Trender & Arrangementer
  • Wellness Reiser
  • Youth Travel

ITB_Travel Trends Report_2018 viser at en av de store trendene internasjonalt fremdeles er City Trips. Det er der den store veksten vil komme. For Bergen sin del har vi hatt stor fokus på det, og jeg hadde mange gode møter under fagdagene. Det er generelt stor interesse for norsk natur, kultur og mer urbane opplevelser. Flere er også mer opptatt av andre tider på året enn sommer og fokuset Bergen har fått som en Unesco City of Gastronomy. Alt dette er enda mer aktuelt nå som vi får nye direkte flyruter fra Hamburg og München med Widerøe. 

Fjord Norge AS, Widerøe, Innovasjon Norge Tyskland og Bergen Reiselivslag hadde også  møte med representanter for flyplassen i München vedr. felles fokus og kampanjeaktiviteter for den nye direkteruten München – Bergen som starter opp 14. august.

IMG_0512.jpg

Fra venstre Britt Dalland fra Fjord Norge, Marianne Johnsen fra Bergen Reiselivslag, Tina Fraune fra Innovasjon Norge Tyskland og Kristin Gaustad fra Widerøe sammen med Sabine Spronk (Head of Marketing and Digitalization), Martin Laubenthal (Director Traffic Development) og Thomas Kube (Vice President Marketing / Traffic Support) fra München Airport.

Martin Laubenthal, Director Traffic Development for Flughafen München GmbH har skrevet følgende til oss i etterkant av møtet under ITB:

«It was a real pleasure to meet you at ITB. I think it was a very fruitful and constructive conversation talking about the variety of possible marketing activities and all the support which is given from the “Norwegian side” (…). Looking forward working together with you to promote the route Bergen-Munich bringing it to success.!

Kvinnene på ITB på Kvinnedagen 2018

Norway! Powered by Nature – and by women!

Her er årets deltakende bedrifter på Norgesstanden under ITB Berlin:

  • BaseCamp Explorer (Svalbard)
  • Color Line
  • First Hotels
  • Fjord Line
  • Fjord Norge med partnere Bergen Reiselivslag, Visit Haugesund & Haugalandet, Region Stavanger
  • Hurtigruten
  • Mountains of Norway
  • Northern Norway
  • Norway Pro Travel
  • NSB
  • Robinson Scandinavia
  • Service Reissen, Giessen
  • Skistar Hemsedal & Trysil
  • Thon Hotels
  • Trans Nordic Tours
  • Travel Traders Destination Management
  • Trøndelag Historisches Norwegen

I ITBs Culture Lounge deltok Festspillene i Bergen v/Ramona Horn på Innovasjon Norge sin kulturstand under fagdagene. Det er generelt stor interesse for kultur og Norge som et kulturland, og trender viser at flere drar til reisemål som har mye å by på innen kulturfeltet. Festspillene fikk mye besøk, og hadde bl.a stor fokus på siste års nysatsing «Nordvegen«.

Ramona Horn fra Festspillene i Bergen sammen med Innovasjon Norge i Culture Lounge under ITB Berlin 2018.

Ramona Horn fra Festspillene i Bergen sammen med Innovasjon Norge i Culture Lounge under ITB Berlin 2018.

NYE REKORDER I DEN GLOBALE REISEINDUSTRIEN
Den globale reiseindustrien satt nye rekorder de første åtte månedene i 2017, i følge IPK’s World Travel Monitor. Dette er de viktigste prosentvise veksttallene for utgående reiser, etter region og etter ferietype (utvalg):

Trender

Kilde: World Travel Monitor®, IPK International, 2017

Norge, fjordene og Bergen står sterkere enn noensinne og 2017 ble nok et rekordår for norsk reiseliv. Ferske tall fra januar 2018 viser en vekst i internasjonale gjestedøgn til Norge og til Bergen, også fra Tyskland.

MER WEEKENDTRAFIKK FRA EUROPA OG KOMBINASJONEN FJORD & NORD
Med nye direkte flyruter fra flere store europeiske byer, er Bergen bare en kort reise unna. Det er derfor enklere enn aldri før å dra til Bergen på en City Break / Weekendtur.

Bare dette året får vi nye ruter fra Madrid (Norwegian) og Paris (Air France), i tillegg til Widerøes ruter fra Hamburg, München, Billund og Gøteborg. Også Loganair fra byene Manchester/Glasgow og Inverness, åpner opp nye muligheter fra det britiske markedet. De fleste nye flyrutene er helårlige. Der finnes unike muligheter i skuldersesongen, spesielt med tanke på å legge mer kulturopplevelser og aktiviteter inn i programmet.

Vinterstid er kombinasjonen fjord og nord blitt ekstra aktuell med Widerøe sine nye direkte flyruter fra Tyskland. Bergen kan også bli en naturlig «hub» nordover for de som søker kombinasjonen av fjordlys- & nordlys opplevelser. Store operatører og aktører som Dertour & Hurtigruten ser potensialet, er klar for å bygge opp kjennskapen til og kunnskapen om muligheten for å knytte fjord og nord tettere sammen som en del av en rundreise i Norge, også vinterstid.

I flere av mine møter under ITB ble det spurt etter «nyttårsreiser». Fremdeles har reisebransjen der ute et inntrykk av at store deler av vår region er «stengt» og at det historisk har vært vist lite interesse for å bygge opp produkter til et internasjonalt marked i denne perioden. Hvis så er riktig, må vi motbevise det!
Derfor sender jeg en umiddelbar oppfordring til alle dere som har noe å by på i byen og i regionen. Denne muligheten kan gripes. Det er flere turoperatører som er klar for å bygge opp gode og innholdsrike opplevelser i byen og ved fjorden på den tiden av året, så vi må bare komme i gang og sørge for at «Bergen blir en reise verdt» også som en «Jule- og Nyttårsdestinasjon». Det er nemlig en periode på året hvor mange nasjonaliteter tar ut ferie og mange er interessert i de norske fjordene.
Bergen må styrke sin posisjon som «The Gateway to the Fjords of Norway» på den tiden av året også, og da må vi først og fremst være «åpen» og så må vi tilpasse de produkter vi har til det markedet søker av vårt opplevelsesspekter.

Bergen er mer tilgjengelig enn aldri før, lett å nå fra Europa og oversjøiske markeder, så vi har gode muligheter for vekst og ny trafikk hvis vi legger inn gode salgs- og markedsframstøt. Et ekstra løft i markedsføringen er viktig! Og vi er i gang.

Den viktige jobben er å gjøre kjent for markedet hvilke muligheter som finnes og at vår region faktisk har et mangfold av opplevelser innen kultur, natur og aktiviteter å by på – hele året.  Også høst, vinter og vår.

Sammen med Innovasjon Norge, Fjord Norge, Avinor og flyselskapene, er vi i full gang med å rulle ut kampanjer som inspirerer og som skal få våre internasjonale gjester til å trykke på bestill-knappen. Det er viktig at vi lykkes fra dag 1. Vi får nemlig ikke så mange sjanser. Hvis ikke flysetene fylles opp, kan vi risikere at flyselskapene gjør endringer. Det vil vi ikke!

Vi må bare brette opp ermene! Vær aktiv, tilpass dine produkter til markedet, ha helårsfokus og se på enda flere muligheter for å jobbe enda tettere og bedre med de du allerede har en god relasjon til. Da tror jeg vi alle lykkes enda bedre i tiden som kommer!

_mg_8719

Marianne Johnsen
Markedssjef Bergen Reiselivslag
marianne@visitBergen.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s