Digital kampanje med den «nye destinasjonen» Bergen Flesland i fokus

For å nå ut til de som vurderer Bergen som destinasjon for sitt neste møte eller konferanse, har vi i vinter rettet oss mot beslutningstakere innenfor lag og foreninger via kampanjer på Facebook og YouTube.

Å påvirke beslutningstakere til å legge et arrangement til Bergen er ofte en langsiktig prosess. Her må det brukes ulike virkemidler som visningsturer, personlig oppfølging, utarbeidelser av bids (tilbud), samt det som dette innlegget handler om, nemlig digitale kampanjer.

Bergen Flesland foto Varde _ Avinor_
Bergen Lufthavn Flesland. Foto: Varde/Avinor.

Hvor er du hen, kjære beslutningstaker..?
Her sitter vi da, med et flott og nyttig budskap til den riktige mottakeren. Men hvordan finner vi akkurat de som arrangerer møter, konferanser og incentive reiser i Facebook eller i Google nettverket. Mot akkurat denne litt smale målgruppen, så er den største utfordringen med digitale kampanjer det å faktisk finne riktig målgruppe. En beslutningstaker kan alene stå for en stor konferanse eller kongress. Det er derfor ikke kvantitet som gjelder, men kvalitet, og om den vi henvender oss til faktisk er interessert i det vi har å fortelle. Vi ser tydelig at dess mer tid vi legger ned i å finne riktig målgruppe, dess bedre blir resultatene. Og vi må snakke til de flere ganger. Helst over lengre perioder, for vi vet at beslutningsprosessen kan være lang.

Vi startet kampanjen i november 2017. Primært på Facebook og YouTube og rettet mot beslutningstakere hovedsakelig i Oslo og omegn. Vi definerte opp en målgruppe som et kurs og konferanse-segment basert på «interesser» og «arbeidstitler». I første runde ble det også kjørt et eget tilpasset budskap mot samme målgruppe i Bergensområdet, for å påvirke lokale beslutningstakere.

Vi produserte en video som viste mulighetene på Bergen Flesland, den kan du se her.

Les mer om Bergen gjør seg best på film.

Battle of Facebook vs. YouTube:
Det har lenge gått i retning av at de største blir større. Vi kommer derfor ikke utenom hverken Facebook eller YouTube i digital samenheng, men hvem er best for de ulike typer kampanjer? Med fokus på film er både Facebook og YouTube like aktuelle. «Alle» er jo på Facebook, men er de mottaklig for et budskap om hvor arrangere neste konferanse? For å nå bredt ut kjørte vi derfor en kampanje på begge steder for å se hvor responsen var størst. Deretter justerte vi budsjetter underveis basert på resultater.

Nyttig tips:
På YouTube har vi en god anledning til å samle remarketinglister til søk, noe som er gull verdt om du har et produkt du skal selge og hvor konverteringen ofte kommer fra et søk.

På Facebook nådde videoen nesten 170.000 i første runde i høst. Nå i 2018 er totalen på ca. 215.000. Av disse var det totalt ca 150.000 som så videoen med en visningsrate på 11,85%.

På YouTube ser vi at visningsraten er mye høyere, på ca 50%, noe som betyr at her har vi nådd målgruppen vår enda bedre, selv om antallet er lavere med ca 45.000.

Nyttig tips:
På YouTube betaler du kun for visninger over 30 sekunder, mot 3 sekunder på Facebook. Du betaler litt mer per visning, men kanskje kunden er enda litt mer en reell kunde om han/hun har sett 30 sekunder vs bare 3 sekunder?

Dersom du har som mål å lede trafikk inn til en landingsside, så er ofte Facebook kampanjer å foretrekke, fremfor YouTube. Ettersom vårt mål er både å inspirere og samtidig informere litt konkret om hva som finnes på Bergen Flesland, er både Facebook og YouTube viktige kanaler.

Eksempler på annonser med film:

Bergen Flesland annoser 1

Av de som hadde sett filmen på Facebook var det ca 1800 som klikket seg videre fra remarketing annonse inn til ulike landingssider på visitBergen.com med hovedvekt på denne artikkelen: visitbergen.com/konferanse/motested-flesland/hold-effektive-moter-pa-bergen-flesland

Eksempler på remarketing annonser for de som har sett filmen:

Bergen Flesland annoser 2
Gmail: Vi har også sendt ut en Gmail annonse basert på samme målgruppe. Av nesten 45.000 mottakere, så har hele 13.365 åpnet eposten. Dette er en CTR på hele 30%, noe som er svært bra.

Nyttig tips:
Gmail kan settes opp dynamisk, noe som gjør at det er ganske lett å sette opp selve annonsen. Det er også en rimelig kanal – enn så lenge!

Om Bergen Flesland:
«Bergen Flesland « er et nytt konsept i utviklingen av Bergen som reiselivsdestinasjon. En «subdestinasjon» som komplementerer den mangfoldige destinasjonen Bergen. Sammen med hotellene på Kokstad, Sandsli og Flesland har det vært ønskelig å sette fokus på de muligheter som ligger i den store kapasitetsutvidelsen på overnatting i området.

Vil du vite mer om ulike kampanjer, kan du lese litt om resultater fra 2017 her.

Gjertrud Coutinho
Bergen Reiselivslag
Webmaster visitBergen.com

_MG_8792 (2)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s