Over 1,5 million har sett film fra Bergen siste måneden!

2017 var et stort produksjonsår for film. Nå slippes filmene ut i markedet én etter én. Og for en respons! Bare siste måneden har vi nådd over 2,5 millioner og har hatt over 1,5 millioner visninger.

Vår YouTube kanal (youtube.com/visitBergencom) inneholder filmer med ulike tema som weekend i Bergen, aktiviteter, kultur, mat, fjordturer og promofilm fra Bergen, hvorav de to sistnevnte alene står for over 1 million visninger!

Hvorfor er det viktig å vise film fra Bergen?

Vi skal inspirere og engasjere flere til å reise til Bergen. Vi trenger 1 million flere gjestedøgn de neste årene for å fylle opp de nye hotellrommene som har komt og kommer i Bergen. Ved bruk av fengende og inspirerende filmer jobber vi nettopp målrettet mot dette målet. Her forteller vi om Bergen som reisemål til en målgruppe i land som har fått nye direktefly til Bergen og som kanskje trenger noen ekstra push i riktig retning for nettopp å bestille sin reise.

Vi målretter kampanjene mot potensielle besøkende til Bergen innen ferie- og fritids markedet. De er reiseinteresserte, og kommer hovedsakelig fra USA, UK, Spania og Norden (utenom Norge). Så langt har vi truffet vår målgruppe veldig bra, for visningsraten (altså hvor mye av filmen er sett) ligger på mellom 55-65 %, noe som er langt over gjennomsnittet for det som kalles «In stream» annonsering på YouTube. Det betyr at de som ser filmen synes budskapet er interessant og relevant. For mange er dette det første budskapet fra Bergen og derfor er gode, fengende destinasjonsfilmer viktig. Her får de presentert de mange mulighetene som finnes i Bergen i en fristende film og vi vet jo at Bergen gjør seg best på film.

Fra inspirasjon til bestilling

Både på YouTube og Facebook kan du sette på «sporing», slik at du kan nå de som har sett filmen med flere budskap. Vi tenker at de som eksempelvis har sett en generell film fra Bergen, kan være interessert i å få flere filmer presentert, men da mer konkret ned på produktnivå. Vi når de også igjen i Google søk der de fleste bestillinger på visitBergen.com kommer fra. Slik kan vi følge en kundereise med relevant innhold til enhver tid. Da oppfattes ikke budskapet som påtrengende støy, men som inspirerende og nyttig innhold.

Selve filmproduksjonen – profesjonelt og bra eller amatørmessig og sjarmerende?

For å nå frem med et videobudskap enten det er organisk eller betalt, så gjelder egentlig samme prinsipp. Er filmen interessant nok, så får den gode resultater. En film laget med din egen telefon kan få like god respons som en film med stort budsjett, så lenge timingen og innholdet er bra. Er det mindre god kvalitet, så må du «vinne» på sjarm og timing! De fleste av våre produksjoner er profesjonelt laget. Det er fordi vi trenger en viss «wow» faktor siden vi ofte snakker til en målgruppe som enda ikke har bestemt seg for å reise til Bergen. Vedkommende trenger å bli overbevist om alt det fantastiske byen vi har å by på, og da kommer ofte «wow» effekten fra dronebilder, spektakulære vinklinger, proffe klipp satt sammen, musikk som passer til timingen i klippene, gjenkjennende designelementer osv. Dette er vanskeligere å få til på amatøropptak. Da er det bedre å komme med noen dagsaktuelle mobilfilmer innimellom som små drypp som kan gi troverdighet til oss som avsender.

Nyttig tips:
Like viktig som selve filmen er bruk av «thumbnail bilder» når du laster opp i YouTube (eller Facebook for den del), tagging av filmen, tittel, tekst og link til mer informasjon. Vi jobber systematisk og målrettet med dette på vår YouTube kanal for en god søkemotoroptimalisering. (Altså at filmene våre skal bli funnet når noen søker etter noe på YouTube, og ikke bare ved betalte visninger).

Skjermbilde fra vår YouTube kanal:
YouTube spillelister

Sammen når vi enda flere

Om du vil være med å dele filmer fra Bergen for å inspirere dine kunder, så vis gjerne til vår kanal YouTube.com/visitBergencom eller del filmene som legges på Facebook fortløpende.

Nyttig tips:
Vil du at posten skal se ut som «din egen» og ikke en delt post, kan vi også sette på krysspublisering. Da får du med deg antall «views» totalt sett og det er jo alltid kjekt å briefe med et høyt antall views på din egen Facebook side. Ta kontakt for å undersøke om vi kan sette dette opp for din side.

Vårens tema

Som nevnt er det nå filmer som «Welcome to Bergen» og «Fjord tours from Bergen, Norway» som er store tema. Parallelt kjører vi også kampanje på «Matbyen Bergen» med en serie matfilmer for å skape blest rundt Bergen og statusen som «UNESCO City of Gastronomy». Hovedmålgruppen for Matbyen Bergen er det norske markedet. Barnas Bergen er også et gjennomgående tema mer eller mindre hele året. Kampanjer mot Kurs- og konferanse arrangører kan du lese mer om her.

Etter påske starter kampanje for attraksjoner, samt aktive opplevelser i Bergen. Når vi nærmer oss sommeren står weekend markedet for tur, samt Bergen Matfestival og diverse kampanjer sammen med enkelte samarbeidspartnere.

Flere tilreisende = flere besøk til deg

Filmproduksjon og bruk av film i markedsføring er en fantastisk mulighet for oss til å vise frem den flotte byen vår. Takket være ekstra midler fra Bergen kommune i 2017 og 2018 har vi nå fått mulighet til å produsere opp mange nye filmer som forhåpentligvis inspirerer mange nye tilreisende til å velge Bergen som sitt neste reisemål. Noe som kommer deg til gode enten du driver hotell, gjestehus, attraksjon, aktivitet, restaurant eller hva det måtte være innen reiseliv i Bergen og regionen.

 

Gjertrud Coutinho
Bergen Reiselivslag
Webmaster visitBergen.com

_MG_8792 (2)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s