En smak av Matbyen Bergen

En av de mange utfordringer for mange på reise, er spørsmålet om hvor en skal spise. Og er det flere som reiser sammen, så er som regel mat et enda større tema! Mat i seg selv kan være en «reason to go» til å besøke et sted, men som regel så er det en kombinasjon av både mat og opplevelser som er avgjørende for valg av reisemål

Cornelius kveld ute kred Truls J Løtvedt - Kopi_

Cornelius Sjømatrestaurant. Foto: Truls Løtvedt

Matbyen Bergen bygger på over tusen års historie som møteplass og handelssentrum for kultur- og mattradisjoner og nettopp dette ønsker vi å vise frem i vårens kampanje for å promotere Matbyen Bergen. Den vestlandske naturen med høye fjell og dype daler gir et perfekt utgangspunkt både for mat- og naturopplevelser. Og rører du inn en kulturopplevelse, ja – da har du den perfekte oppskriften..!

For å gi en teaser på Matbyen Bergen, ble det produsert en serie med filmer. Målet var å skape blest om Bergen som matby og en interessant destinasjon i matsammenheng. I Bergen har vi mange nye hotellrom som skal fylles og restauranter som gjerne vil ha mer besøk.

Kampanjen har gått i Norge, først og fremst sentrert rundt Oslo-området og strekningen langs Bergensbanen. Målgruppen har vært matinteresserte, samt egenlagde (custom) publikum rettet mot mat og matfestivaler.

Ettersom video var det viktigste for kampanjen, benyttet vi YouTube i kombinasjon med video-annonsering på Facebook. På begge plattformer startet vi med en generell video om Matbyen Bergen. De som hadde sett denne, ble da presentert for mer tematiske filmer:



Siste del av kampanjen starter i disse dager og vil promotere Bergen Matfestival som arrangeres 31. august – 2. september.


Mye vil ha mer!

Så hvordan ble Matbyen Bergen tatt imot? Om vi ser på resultater av kampanjen, så må vi kunne si at mottagelsen har vært veldig bra. På YouTube så har visningsraten (altså hvor stor andel av filmen som er blitt sett), gått opp for hver film som er blitt presentert. Altså dess mer en ser, dess mer interessert blir en. Til sammen så har de 4 filmene blitt sett rundt 450.000 ganger. Og med en visningsrate på 57% så er dette god respons for et relativt nytt budskap fra Bergen. Og når filmene kjøres som en serie, så blir målgruppen også mer og mer relevant for hver film.

På Facebook gikk videoene også i en bestemt rekkefølge, men her var visningsraten ganske lik for alle filmene. Videoene fikk 486.000 visninger (merk at her er det 3 sekunders visning, mens på YouTube er det 30 sekunder), 10 % visningsrate, 4000 reaksjoner, 95 kommentarer, og 545 delinger. Dette viser et godt engasjement i en tidlig fase, selv om vi her skulle helst sett en enda høyere visningsrate av filmene. Til gjengjeld så vi på Facebook en høyere CTR (altså hvor mange som klikket videre på annonsen).

Matbyen Bergen kampanje 2018 2 annonser

Best før (men ikke dårlig etter!):

Klipp fra filmene og erfaringer fra denne runden med fokus på Matbyen Bergen, tas selvsagt med videre i høst, vinter og vår sesong. Selv om video også går mer og mer over til å bli ferskvare, så er budskapet definitivt ikke gått ut på dato. Her er interessen stor!

Sammen med Innovasjon Norge har mat blitt løftet frem både under NTW i Bergen i fjor vår og nå i vinter da Lysverket var med i produksjonen av filmen «Table tales». Dette kan du lese mer om i bloggsaken «Hvordan Lysverket restaurant fikk 1.000 bestillinger fra USA.»

Konseptet «Bergen – a UNESCO City of Gastronomy» har også blitt inkludert i filmer som «Welcome to Bergen, Norway» (som har over 2 millioner visninger på YouTube) og filmer som er i produksjon nå.

Så vi sier «God fornøyelse» og takker alle samarbeidspartnere som velvillig har stilt opp når våre filmteam har kommet på besøk. En takk også til Bergen kommune for tilskudd og for alle ildsjeler der ute som legger enormt med tid og krefter ned i å gi både fastboende og tilreisende matopplevelser i verdensklasse!

 

Gjertrud Coutinho
Bergen Reiselivslag
Webmaster visitBergen.com

_MG_8792 (2)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s