Det handler om historiefortelling

Den digitale revolusjonen har knapt begynt. Derfor endrer Innovasjon Norge sin måte markedsføre landet vårt på. Vi i Bergen skal gjøre det samme.

«Stories from Norway» var overskriften da Innovasjon Norge samlet Reiselivs-Norge til sitt årlige Kick Off tidligere i november.  Overskriften er ikke tilfeldig. Innovasjon Norge har tiltrukket seg spisskompetanse på historiefortelling, og spesialiserer sitt markedsapparat ytterligere for å kommunisere optimalt i digitale kanaler.

Tall Ships' Races Bergen
Foto: Bergen kommune / Tall Ships Races 2014 Bergen – Eivind Senneset

Tradisjonell reklame og markedskampanjer er ut. Historier som berører mennesker er inn. I markedsføring og kommunikasjon er det ikke lenger slik at «One size fits all». Vi må skreddersy historier til spesifikke målgrupper, og fortelle dem på en måte som berører og engasjerer. Nettopp derfor satser Innovasjon Norge så sterkt på film og annen kommunikasjon i digitale og sosiale kanaler.

I Bergen Reiselivslag er vi midt i en strategiprosess. Denne er ikke ferdig, men vi kan allerede slå fast at vi vil trekke i samme retning som Innovasjon Norge. Fra 2019 vil vi satse betydelig på digitale kommunikasjonskonsepter som skal tas ut i både kjøpte, fortjente og sosiale kanaler. Det er naturlig for oss å bruke Innovasjon Norges segmenteringsanalyse som målgruppeplattform når vi utvikler disse kommunikasjonskonseptene. Og det er naturlig at film blir det bærende virkemiddelet for oss. Hold deg fast – men det er altså slik at 80 prosent av det innholdet som konsumeres på internett er levende bilder. Da sier det seg selv at vi må satse tungt på film når vi skal posisjonere Bergen og Hordaland som en internasjonal helårsdestinasjon.

Arven_+ÿystein Klakegg
Fra Économusée Arven gold – and silverfactory & shop. Photo: Øystein Klakegg

Smarttelefonen har blitt fjernkontrollen i livet vårt.  Når vi snakker til folk via deres egen mobiltelefon må vi ikke tenke marked. Vi må tenke motivasjon. Jobben vår er å aktualisere Bergen og Hordaland i alle segmenter, og slik at vår destinasjon blir en del av vurderingsalternativene til dem som skal ut å reise. Enten de skal på ferie eller de planlegger en stor kongress. For å motivere ulike segmenter til å velge Bergen og Hordaland, må vi fortelle gode historier om det vi har å tilby hvert enkelt segment av reisende.

2-3-4-day kayak tour
Foto: Gone Paddling

Det er summen av gode historier som gjør en destinasjon attraktiv. Derfor må vi fortelle mange små historier, beregnet for ulike segmenter av reisende, for å videreutvikle Bergen og Hordaland som en attraktiv destinasjon for både ferie- og fritidsreisende og forretningsreisende. Derfor handler mye av vårt strategiarbeid om hvordan vi finner de gode historiene, og hvordan vi formidler dem på en måte som skaper engasjement og motivasjon til å velge vår destinasjon.

 

Anders Nyland 200
Anders Nyland
Reiselivsdirektør
E-post: anders@visitBergen.com
Telefon: +47 922 15 019

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s