China in your hand

Kina er et viktig og voksende marked. I samarbeid med Scandinavian Tourist Board (STB) og Visit Sweden var ca. 80 utstillere samlet for Scandinavian Roadshow i Shanghai, Guangzhou og Beijing for å tiltrekke kinesiske reisende. Bergen Reiselivslag hadde hektiske dager med over 70 møter med turoperatører og noen reisebyråer. Flere av disse benytter incoming operatører når de skal booke.

WS utstillere fra Norge, Sverige og Danmark

Utstillere fra Norge, Sverige og Danmark på Scandinavian Roadshow i Kina.

De tradisjonelle gruppeturene er fortsatt etterspurt, men svært mange av dem vi hadde møter med fokuserte på high-end og små grupper, som par eller familier (2-6 personer) som ofte ønsker egen sjåfør og guide.

Over 50 % av de kinesiske reisende søker hjelp hos reisebyrå til å planlegge reisen, og nesten 60 % reiser med familie. Sightseeing og turistattraksjoner er også svært viktig, og over 50 % besøker mer enn seks attraksjoner. Shopping er også en veldig viktig del av opplevelsen på reise.

Det er flest kvinner som reiser, og hele 67% av de reisende er i aldersgruppen 25-44 år. Sommer er fortsatt hovedferien, men de har også andre ferieperioder, blant annet i jan/feb og oktober.

STB Roadshow i Beijing

Møte med en turoperatør i Beijing

Oversiktsbilde WS

Nye sosiale medier
Kineserne er svært digitale, og så godt som alle har smarttelefon og ivrige på bruk av apper, deriblant for kart og reiseguider. Sosiale medier er også svært viktige, med WeChat og Weibo som dominerende plattformer. Førstnevnte har over 1,04 milliarder månedlige brukere, mens Weibo har over 431 millioner aktive brukere i måneden. STB har egne kanaler på begge der de legger ut informasjon fra Norge.
Leah Feng, ansvarlig for digital markedsføring og sosiale medier i STB, har laget en presentasjon av det kinesiske SoMe-landskapet for dem som vil dykke dypere i det.

Sosiale medier brukes også som betalingsløsning, og flere norske aktører har inngått samarbeid med Alipay. WeChat vil lansere sin betalingsløsning i Norge til neste år.

Lettere tilgjengelighet fra Kina
Finnair er et veldig viktig flyselskap med sine direkteruter til Helsinki. Herfra er det nå også helårig daglig forbindelse videre til Bergen. Alternativ reiserute som ofte også brukes er SAS via København. I mai 2019 åpner Hainan Airlines en ny direkterute mellom Beijing og Oslo.

Mange av turene inkluderer flere land i Norden, men av dem inkluderer de aller fleste Bergen, fjord og Oslo. Flere av operatørene vi hadde møte med åpnet imidlertid for å lage turer kun til Norge, både i sommersesongen og vinter. Flere av operatørene vi hadde møte med ønsket også å kun satse på Norge om vinteren.

Antall kinesiske gjestedøgn har økt jevnt de siste årene, og i perioden jan-okt har antall gjestedøgn økt med 19,8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

Scandinavian Tourist Board (STB) vil fortsatt ha tett samarbeid med turoperatører, men ønsker i 2019 å jobbe mer mot dem som har fokus på individuelle reisende.
Les mer om Innovasjon Norge sitt arbeid i Kina.

Presse- og visningsturer på hjemmebane
Gjennom hele året har vi hatt flere presse- og visningsturer fra Kina. Kjendisinnhold er spesielt viktig i det kinesiske markedet. I januar hadde vi den kjente artisten Roy Wang (Wang Yuan) i Bergen og fjordene, der han blant annet spilte inn sin nye musikkvideo.
I forbindelse med at Hainan Airlines har fått innvilget søknad om tre ukentlige flyvninger til Norge (Beijing-Oslo), lager Visit Norway nå en film med kjente kinesiske OL-stjerner. Nina Li (freestyle) og Dan Zhang (kunstløp) var med på laget under en pressetur med fokus på vinter nå i november. Filmen skal blant annet lanseres på Fliggy, en online plattform som er en del av Kina’s Alibaba Ecosystem.

Kinesiske OL-stjerner på julemarkedet

Kinesiske OL-stjerner på julemarkedet

Det er mer enn de kjente fjordene og naturen som lokker. Vi har også hatt presseturer med fokus på kultur, både i form av Festspillene, og matkultur med en kinesisk kjendiskokk.

I disse dager har vi også besøk av to filmteam som har fokus på New Season og Go Viking-konseptet under kampanjetittelen «Looking for Fjordtopia». De skal ta for seg natur, kultur, mat, aktiviteter, byliv, vikingånden, livsstil og lokale personligheter.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s