Vi traff med julebudskapet!

Årets profilering av Julebyen Bergen er allerede prisvinnende. Kampanjeresultatene er like strålende som julestjernen.

Bergen Julemarked på Fetplassen
Foto: Bergen Reiselivslag / Robin Strand – visitBergen.com

Sammen med Bergen Sentrum AS, Bergen Julemarked AS og Bergens Tidende/Schibsted har Bergen Reiselivslag i år satset tungt på nasjonal markedsføring av Julebyen Bergen gjennom et eget papirbilag i Schibsteds storbyaviser, samt innholdsmarkedsføring på VG.no og storbyavisenes mobil- og nettutgaver. Målet med kampanjen var å posisjonere Bergen som Norges juleby nummer én. Hovedmålgruppen for kampanjen var kvinner.

Et godt lest papirmagasin
Schibsteds annonsetesting viser at kampanjen traff blink. Over 65 prosent av de 832.000 papiravisleserne som mottok julemagasinet har lest mer enn halvparten av innholdet. Schibsteds målinger viser dessuten at magasininnholdet traff særlig godt hos yngre kvinner. Over 7 av 10 kvinner oppgir at informasjonen i magasinet var god, og nesten 8 av 10 kvinner, som jo var hovedmålgruppen, svarer at vi har skapt et positivt inntrykk av Julebyen Bergen. Her kan du lese magasinet som e-katalog.

Opplev Jul i Bergen magasin
Foto: Schibsted

Klikkrate langt over snittet
Også de digitale innholdsmarkedsføringsartiklene har gitt særs gode resultater. Artiklene har til sammen fått 6.950.375 visninger. Den gjennomsnittlige klikkraten er på 0,77 prosent – noe som er vesentlig bedre enn Schibsted-snittet på 0,55 prosent. Også den gjennomsnittlige lesetiden på de digitale artiklene er god. En gjennomsnittlig innholdsmarkedsføringssak hos Schibsted har en lesetid på 67 sekunder. Våre artikler har en snittlesetid på halvannet minutt.

Opplev Jul i Bergen magasin annonse
Foto: Schibsted

Over 70.000 fikk reiselyst
Hensikten med det sterke markedstrykket på Julebyen Bergen er selvsagt å trekke flere tilreisende til Bergen i førjulstiden. Schibsteds målinger viser at over 70.000 lesere utenfor Bergen sier at kampanjen har gitt dem lyst til å reise til julebyen vår! At årets julekampanje er en suksess, bekreftes av at BT den 14. desember i år vant gull i kategorien «Cross functional team of the year» i Schibsted Sales Awards.

1,7 millioner på Facebook
Også Bergen Reiselivslags tall viser at julebudskapet slår an. Bare med våre organiske poster på Facebook har vi siden 17. november nådd 1,7 millioner mennesker med vårt julebudskap fordelt på filmer og bilder.

Pepperkakebyen 2018

I tillegg har over en halv million mennesker på Snapchat sett snapper med våre julefiltre. Annonser med julebudskap på Facebook har også skapt engasjement med over 300.000 videoviews og ca 20.000 klikk inn til ulike landingssider.

Som et stjerneskudd
Med andre ord satt årets julebudskap som et stjerneskudd. Da er det ekstra hyggelig å ønske alle våre medlemmer og samarbeidspartnere en riktig god jul!

Anders Nyland 200
Anders Nyland
Reiselivsdirektør

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s