Fjord & Nord er den nye sideren!

Verdens største fagmesse innen reiseliv presenterer en hel reiseverden av land, byer og regioner, reisearrangører, online bookingportaler og -hoteller, systemleverandører, flyselskaper og mange andre tjenesteleverandører fra 181 land – alt på ett sted.
ITB i Berlin er blitt en av våre viktigste møteplasser!

Fakta om ITB Berlin:
– 10 000 utstillere fra 181 land
– 110 000 besøkende på fagdagene
– 170 000 besøkende totalt
– 7 000 journalister, hvorav ca 1500 fra land utenfor Tyskland

I tillegg til bransjens ledende fagmagasiner, rapporterer forretningsreisende journalister fra 94 land om de nyeste reisetrender og -produkter. ITB har befestet seg som 
World’s Leading Travel Trade Show™,
arrangert for 53. gang i 2019!

Bergen aktivt representert på fagdagene 
Det tyske markedet er nest største av det internasjonale markedet til  Bergen.
ITB er blitt en viktig møteplass, den desidert viktigste og mest effektive møteplassen for våre møter med Norges spesialister, grossister, kulturoperatører i verdens største utreisemarked, Tyskland.
Her får vi ut nyheter, sammen tenker vi nye temaer, nye sesong og vi setter enda større fokus på Bergensregionen i det mentale kartet til turprodusenter


Det er et spekter av reiselivsaktører som er tilstede og har store stands på ITB:

  • Reisehåndbøker
  • Forretningsreiser
  • Cruise
  • Kultur Turisme
  • Overnatting
  • eTravel World
  • Adventure & Responsible Tourism
  • Gay & Lesbian Travel
  • ITB Mobile Travel Services
  • Opplæring & Sysselsetting (Karriere senter)
  • Reiseteknologi
  • Trender & Arrangementer
  • Wellness Reiser
  • Youth Travel

Her er noen av de vi hadde møter med:
Service Reisen
Travel Traders
Dertour
TUI Wolters Reisen
Best of Scandinavia Incoming

Eksempler på Vinterkataloger / Kultur- og matreiser:
Dertours – for Norden og Baltikum
TUI Wolters Reisen
Studiosus – operatur til Oslo og Bergen
Alpetour – «Takk for maten – zur Tisch in Norwegen»

Felles utfordringer – felles møter
Flere aktører fra Fjord Norge regionen hadde fellesmøter med de største turoperatørene / grossistene i Tyskland. Hva tenker de om helårsturisme og hva som skal til for at vi sammen kan klare et felles løft? Store operatører som har vært mer tradisjonelle i sin turproduksjon og som ikke har hatt et bevisst fokus på å produktutvikle og sesongutvide Bergen og fjordproduktet, begynner gradvis å tenke nytt. Da er det en stor fordel at det generelt er stor interesse for norsk natur, kultur og mer urbane opplevelser. Bergen sin status som Unesco City of Gastronomy og hvordan vi jobber med det, har også fått økt interesse internasjonalt.

Nå som Bergen er blitt enklere å nå med de nye direkte flyrutene fra Hamburg og München med Widerøe er det lettere å pushe sesongutvidelse i det viktige tyske markedet. Men vi må ikke glemme hovedsesongen og store viktige transportører som Fjord Line & Color Line. De er ekstremt viktige salgsledd ut i Europa!

Fjord Line

Stay another night
Vi har gitt de utfordringen. Hva skal til for at bussoperatører og FITs skal bli en natt ekstra i vår region og hvordan skal vi få kommunisert det ut i et stort rundreisemarked som Tyskland? Her har vi en jobb å gjøre! Det er en «lavthengende frukt» å tenke tema, tenke sesong, gi de innhold, fremme hvordan våre besøkende kan komme tettere på produsenter og lokalbefolkning. Det urbane og kommersielle, kultur og natur, og alle de «hidden gems» som vi har i hele vår region – må produktutvikles og løftes fram – også i B2B-markedet. Vi har et felles mål – vi må få de til å legge en ekstra natt i Bergensregionen!

FJORD & NORD er det nye sideren!
Direkteflyene til Widerøe fra Hamburg og München, gir også nye muligheter for de som ønsker å kombinere FJORD & NORD. Fra april 2019 blir det nå tre flyavganger mellom Bergen og Tromsø – hele året!

Vi gjør det vi kan for å påvirke til at det fokuseres enda sterkere på Bergen og fjordene vinterstid. Vi jobber med å styrke innholdet i sesongen oktober til april, at flere av våre opplevelser skal være tilgjengelig og åpen på den tiden av året. Flere ga oss positiv respons på tematiske idéer:

  • Førjul / Jul / Nyttår
  • Lokale produsenter av mat & drikke
  • Norske mat- og håndverkstradisjoner
  • «Travel like the locals»
  • Opplevelser som tilbyr «Meet the locals»- f.eks besøke et privat hjem
  • Konserter, operaer og festivaler
Norway! Powered by Nature - and by women! Fra venstre: Charlotte Lingener fra Visit Hardangerfjord, Ingun Harlof fra Visit Haugesund, Therese Tefre Steen fra Bergen Filharmoniske Orkester, Marianne Johnsen fra Bergen Reiselivslag og Britt Dalland fra Fjord Norge.

Norway! Powered by Nature – and by women! Fra venstre: Charlotte Lingener fra Visit Hardangerfjord, Ingun Harlof fra Visit Haugesund, Therese Tefre Steen fra Bergen Filharmoniske Orkester, Marianne Johnsen fra Bergen Reiselivslag og Britt Dalland fra Fjord Norge.

På Norgesstanden er viktige destinasjoner og reiselivsaktører som selger Norge, og vi må være der med våre produkter: 

  • Best of Scandinavia Incoming
  • Color Line
  • First Hotels
  • Fjord Line
  • Fjord Norge med partnere Bergen Reiselivslag, Visit Hardangerfjord, Visit Haugesund & Haugalandet, Region Stavanger
  • Hurtigruten
  • Hurtigruten Svalbard
  • Mountains of Norway
  • Northern Norway
  • Norway Pro Travel
  • Norway Home of Skiing med partnere
  • NSB
  • Robinson Scandinavia
  • Service Reissen, Giessen
  • Skistar Hemsedal & Trysil
  • Thon Hotels
  • Trans Nordic Tours
  • Travel Traders Destination Management
  • Trøndelag Historisches Norwegen
  • Visit Sognefjord
  • Vision of Scandinavia (VOS)
  • Widerøe
  • Wikinger Reisen
Norgesstanden på ITB Berlin.

Norgesstanden på ITB Berlin.

Harmonien også med til ITB
I ITBs Culture Lounge deltok Bergen Filharmoniske Orkester på Innovasjon Norge / Bergen sin kulturstand under fagdagene. Det er stor interesse for kultur og Norge som et kulturland, og trender viser at flere drar til reisemål som har mye å by på innen kunst & kulturfeltet.

Therese Tefre Steen fra Bergen Filharmoniske Orkester deltok på fagdagene i Culture Lounge under ITB Berlin. Her sammen med Gaute Aadnesen fra Stavanger Symfoniorkester.

Therese Tefre Steen fra Bergen Filharmoniske Orkester deltok på fagdagene i Culture Lounge under ITB Berlin. Her sammen med Gaute Aadnesen fra Stavanger Symfoniorkester.

Gledelig gjensyn med bloggerpar!
Sirko og Cornelia Trentsch fra www.nordlandblog.de dukket også opp på standen vår.
I 2018 var de i Bergen på oppdrag for Fjord Line. Møtte de da og resultatet fra deres opphold i Bergensregionen sist sommer, ble mye mer enn forventet.
Les mer om deres beskrivelse av Norge. De elsker Norge, og leverer innhold i verdensklasse! Mange av deres magiske bilder fra vår region, har vi fått til odel og eie, lagt ut på vår fototjeneste!

Hyggelig gjensyn med bloggerparet fra Nordlandblog.de!

Gledelig gjensyn med bloggerparet fra Nordlandblog.de!

De kommer tilbake i 2019, og da jobber de bl.a med å lage innhold til ADAC (tyske NAF!) og har inngått et samarbeid med Nordis. Det vil ha fokus på bil- og campingturer som er litt «off-piste» – vi ønsker da å løfte fram opplevelser i regionen.

Norge, fjordene og Bergen står sterkere enn noensinne og 2019 ble nok et rekordår for norsk reiseliv. Ferske tall fra januar 2019 viser at Bergen har en vekst i internasjonale gjestedøgn i januar. 

Størst global vekst på City Trips
ITB_World Travel Trends Report_2018 og 19 viser at en av de store trendene internasjonalt fremdeles er City Trips. I 2017 var det 190 millioner og det er der den store veksten vil komme! For Bergen som destinasjon er det derfor enda viktigere å fokusere på det kulturelle & urbane, i kombinasjon med de unike fjordopplevelsene.

Mer weekendtrafikk fra Europa og kombinasjonen Fjord & Nord
Med nye direkte flyruter fra flere store europeiske byer, er Bergen bare en kort reise unna. Det er derfor enklere enn aldri før å dra til Bergen på en City Break / Weekendtur.
Vi har nye ruter fra Madrid (Iberia) og Paris (Air France), i tillegg til Widerøes ruter fra Hamburg, München, Liverpool, Billund og Gøteborg. Også Wizzair sin nye rute London Luton – Bergen (fra 1.juli) og Loganair fra Edinburgh, åpner opp nye muligheter fra det britiske markedet. De fleste nye flyrutene er helårlige. Der finnes unike muligheter i skuldersesongen, spesielt med tanke på å legge mer kulturopplevelser og aktiviteter inn i programmet.

Vinterstid er kombinasjonen fjord og nord blitt ekstra aktuell med Widerøe sine nye direkte flyruter fra Tyskland. Bergen kan også bli en naturlig «hub» nordover for de som søker kombinasjonen av fjordlys- & nordlys opplevelser. Fra april utvider Widerøe Bergen – Tromsø til 3 daglige avganger!
Store operatører og aktører som Dertour & Hurtigruten ser potensialet, er klar for å bygge opp kjennskapen til og kunnskapen om muligheten for å knytte fjord og nord tettere sammen som en del av en rundreise i Norge, også vinterstid.

I flere møter var «Nyttårsreiser» et hett tema. Reisebransjen har et inntrykk av at vår region er «stengt» og at det historisk har vært vist lite interesse for å bygge opp produkter til et internasjonalt marked i denne perioden. Dette må vi motbevise!
Så min oppfordring til alle dere som har et tilbud eller som vurderer å bygge opp et tilbud. Grip muligheten! Det er flere turoperatører som er klar for å bygge opp gode og innholdsrike opplevelser i byen og ved fjorden på den tiden av året, så vi må bare komme i gang og sørge for at «Bergen blir en reise verdt» også som en «Jule- og Nyttårsdestinasjon». Perioden er aktuell, mange tar ut ferie og er interessert i de norske fjordene og nordlyset.

Bergen er lettere å nå enn aldri før
Bergen er lett å nå fra Europa og oversjøiske markeder, så vi har gode muligheter for vekst og ny trafikk hvis vi legger inn gode salgs- og markedsframstøt. Et ekstra løft i markedsføringen er viktig! Og vi er i gang.

Vi må fylle flysetene!
Sammen med Innovasjon Norge, Fjord Norge, Avinor og flyselskapene, fortsetter vi å rulle ut budskap i felleskampanjer som inspirerer og som skal få våre internasjonale gjester til å trykke på bestill-knappen. Vi fortsetter trykket, flyseter skal fylles!
Widerøe er en ukjent merkevare i det tyske markedet, så det er full fokus på destinasjonene Widerøe flyr til. Flyseter skal fylles, og vi er nødt til å lykkes!
Vi får nemlig ikke så mange sjanser. Hvis ikke flysetene fylles opp, kan vi risikere at flyselskapene gjør endringer. Det vil vi ikke!

https://www.youtube.com/watch?v=pdT_yQt4Cdg

Widerøe har kjørt egen annonsering på våre filmer. Før jul kjørte de «Jul i Bergen»-filmen på tysk, og senere annonsering på «Wochenende in Bergen»- filmen geografisk til byene Hamburg og München, og til de som likte «Jul i Bergen» og som er interessert i kultur, natur og Skandinavia.  Gjenbruk er viktig og riktig!  En felles verktøykasse, krysspublisering, osv. er viktig for å få maks ut av det arbeidet vi i fellesskap gjør!

Vi må bare brette opp ermene! Vær aktiv, tilpass dine produkter til markedet, ha helårsfokus og se på enda flere muligheter for å jobbe enda tettere og bedre med de du allerede har en god relasjon til. Da tror jeg vi alle lykkes enda bedre i tiden som kommer!

_mg_8719

Marianne Johnsen
Markedssjef Bergen Reiselivslag
marianne@visitBergen.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s